Крилатите фрази „Купи евтино, продай скъпо“ и „Пазарът се променя“ са едни от най-често срещаните клишета във финансовия свят, въпреки че второто не звучи твърде проницателно, а първото е по-лесно да се цитира, отколкото да се постигне на практика.
Това, което и двете фрази обаче пренебрегват, са късите продажби, които се основават на концепцията „Продай сега, купи после“.
Идеята за продажбата на нещо, което човек не притежава, е чужда за много инвеститори, но въпреки това разбирането на късите продажби е полезно, особено в условията на мечи пазар.
Механизмът на късите продажби не е сложен, но и те, както всички останали финансови инструменти, носят своите рискове и изискват стриктна дисциплина, за да се реализират успешно, пише Financialsense.
Какво представляват късите продажби?
Ако след внимателно проучване на една акция сте стигнали до извода, че цената й няма накъде другаде да се движи, освен надолу, имате два варианта за печалба. Единият е покупка на пут опции или продажба на кол опции върху тази акция. Тоз вариант обаче е ограничен от времевата рамка, цената, която се плаща за опцията, и цената на нейното упражняване.
Другият вариант са късите продажби чрез маржин сметка при инвестиционен посредник (брокер). Срещу предоставянето на определен процент от сумата на откритата позиция инвестиционният посредник се задължава да вземе назаем цената книга от някой, който я притежава, след което я продава и депозира приходите в сметката на клиента, извършил късата продажба.
Задължение на клиента е да купи същата акция в някакъв бъдещ момент, за да я върне на нейния притежател с надеждата, че цената й ще е по-ниска. Сделката се осъществява със заем от инвестиционния посредник, който зависи от маржина на сметката. Върху неговата сума се начислява лихва всеки ден.
Максималната печалба от късата продажба е ограничена до 100%, което е възможно да се случи само ако цената на акцията падне до нула. Загубата обаче е неограничена, защото цената на акцията няма горен таван и може да расте до безкрайност. Този потенциал за неограничена загуба е достатъчен, за да откаже много инвеститори от късите продажби.
Минимизиране на риска от късите продажби
Късите продажби определено са агресивна инвестиционна стратегия и затова трябва да се вземат мерки за ограничаването на загубата, която те могат да донесат.
Един от начините да се постигне това е чрез ограничаването на маржина, или финансовия лост, който се използва за осъществяването на късата продажба. Законовите изисквания в САЩ задължават инвеститорите трябва да предоставят поне 50% от сумата на късата продажба за акции с цена над 5 долара и 100% за акции с цена под 5 долара.
Освен това самата акция трябва да отговаря на определени изисквания, за да подлежи на къса продажба. Освен това, след като се извърши къса продажба, наличността по сметката трябва да бъде поне 25% от пазарната стойност на акциите във всеки един момент. Изискванията за къси продажби може да се различават при отделните финансови посредници.
Другото, което трябва да се запомни е, че лихвите, които се плащат по заетите за късата продажба средства, намаляват потенциалната печалба и увеличават възможната загуба толкова повече, колкото по-дълго стои отворена позицията.
Освен това сумата на всички дивиденти, изплатени докато позицията е отворена, ще бъде прехвърлена от сметката на човека, извършил късата продажба, към тази на купувача, който е насрещна страна по сделката.
Ето защо късите позиции трябва да се следят внимателно, за да се избегне предварително закриване на позицията заради падането на наличността по сметката под изискуемия минимум.
Използване на поръчки за ограничаване на загубата (stop-loss orders)
Ако не сте в състояние да следите и управлявате активно своята инвестиционна сметка, най-лесният начин да ограничите потенциалната загуба е използването на поръчки от вида stop-loss. Те се поставят при цена, която е по-висока от началната продажна цена, за да се ограничи размера на загубата, в случай че пазарът премине в неблагоприятна за позицията посока.
Късите продажби могат да бъдат много печеливши, ако човек прецени добре тенденциите на пазара, но носят и значително по-голям риск от загуба. В България късите продажби и маржин сделките са регулирани от закона, но не могат да се извършват на БФБ – София, въпреки че слабата ликвидност вече не представлява проблем за тяхното стартиране.