През третото и четвъртото тримесечие на 2009 г. и през първото тримесечие на 2010 г. много от компаниите, листвани на БФБ-София, може да отчетат ръст в продажбите и печалбата за съответното тримесечие на годишна база.
Освен на стабилното представяне на бизнеса и на умело управление, при някои това би могло да се дължи и на ниската база, от която се тръгва, тъй като 4-тото тримесечие на 2008 г. и първото и второто тримесечие на 2009 г. бяха доста слаби за компаниите. При криза първият ефект е увеличаване на запасите в дистрибутори и търговци, което рязко намалява продажбите на дружествата. Запасите обаче постепенно се намаляват и дружествата отново започват да продават.
Благоприятно върху печалбата ще се отрази и острият спад на лихвите по фирмените кредити. Докато населението се финансира на БЛП (базов лихвен процент на банката) плюс надбавка, то фирмите се кредитират на Euribor + надбавка. В момента Euribor е около 0,5%, спрямо 4-5% през 2008 г. Често надбавката над euribor е само 2-2,5% и големите компании в момента плащат около 3% лихва, спрямо 6-7% през 2008 г. Това е двойно по-малко и неминуемо ще подобри финансовия резултат.
Освен това благоприятно върху печалбата на компаниите ще се отрази осъществената вече оптимизация на разходите, основно за персонал и външни услуги. Затова можем да видим рязко подобрение в резултатите на справилите се с кризата компании на годишна база през следващите тримесечия.
Материалът е с аналитичен характер и не представлява препоръка за взимане на инвестиционно решение