IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Тест за успешния предприемач

Десет въпроса, които трябва да си зададем, преди да стартираме нов бизнес

08:20 | 08.05.09 г.
Тест за успешния предприемач

Решението за стартиране на бизнес обикновено влече след себе си лавина от уместни и неуместни въпроси, чийто отговор понякога е трудно да се намери. За да улесни находчивите предприемачи, блогът ReadWriteWeb представя списък с 10 въпроса, на които всеки решил да стартира бизнес трябва да има ясен отговор:

1. Това първото ви рисково начинание ли е?

Ако вече имате опит със създаване на бизнес, който сте продали и вие и вашите инвеститори сте получили добра възраъщаемост от него, а сега имате друга добра идея, обърнете се към някой от инвеститорите. Представете му идеята си и определете каква част от компанията сте склонни да му дадете в замяна на финансиране. В този случай може да пропуснете следващия въпрос, но останалите точки от списъка все пак може да ви бъдат полезни.

Ако обаче първият ви предприемачески опит се е оказал неуспешен, може да е по-добре първо да прецените доколко искате да се впуснете в това отново.

2. Истински предприемач ли сте?

Има два момента, когато трябва да сте повече от сигурни по този въпрос. Първият е през късна фаза на бум, когато всичко изглежда просто, но не е. Ако започнете в тази фаза, може да наберете средства, но на следващия етап, който ще е забавяне, ще подложите на изпитание своята издържливост. Вторият момент, когато трябва да имате категоричен отговор на въпроса, е в трудни времена, когато нямате работа. Това принудително предприемачество се наблюдава и сега. То обаче със сигурност е за предпочитане пред безплодното резултати от търсенето на работа. Дори и провалено начинание изглежда по-добре в автобиографията ви пред празно поле.

3. Новият бизнес отнася ли се за нещо, от което си имате доста добра представа?

Можете ли да отговорите на какъвто и да е въпрос от когото и да е, без да поглеждате към бележките си? Тук не става въпрос за страст и въодушевление от начинанието. Да, наистина трябва да ви е грижа, но разбирането, знанието и компетентността са разковничето на успеха.

4. Разбират ли всички стойността на идеята ви?

Тестът, който ще ви помогне да избегнете каквито и да е заблуждения относно идеята ви, е това вашите най-близки хора да я разбират изцяло и да могат да я представят пред приятелите си.

5. Можете ли да разпознаете подходящата вълна?

Всяко начинание се нуждае от тласък, за да успее. Шансовете за неуспех пред стартиращо предприятие са огромни. Трябва да откриете тренда, който е ваш приятел, за да може да се конкурирате с утвърдените играчи.

Това може и да е противоречие с точка 3, която се отнася за изцяло здрава преценка извън времето. Двете обаче може да съществуват заедно. Един пример за тренд е преходът от офлайн към онлайн реклама. Все пак обаче ще трябва да можете да си обясните как ще привлечете вниманието на публиката си на достатъчно ниска цена и да продавате реклама евтино, но на достатъчно висока цена, за да реализирате печалба. Има както големи вълни, така и по-малко. Големите вълни са очевидни, те са само няколко и всеки се възползва от тях. Измежду големите открийте малките.

6. Какъв ще е вашият стартиращ бизнес, когато се разрасне?

Искате бизнес за цял живот? Или бърз удар, който можете да продадете след две години? Или пък искате да изградите огромна публична компания и снимката ви да краси корицата на бизнес изданията? Трябва да бъдете честен със себе си и с инвеститорите и партньорите си.

7. Започването на бизнес е трудно и несигурно

Шансът начинание, финансирано със собствени средства, да се провали е 90%. Рискът от неуспех при компаниите, използващи венчър капитал, е 33%. Така че има причина последният тип начинания да бъдат предпочитани. Шансовете за привличане на рисков капитал обаче са много малко за предприемачите без опит.

8. Трябва ли ви партньор?

Няма правилен отговор на този въпрос. Това зависи от вас и какъв тип предприемачи сте. Включването на клауза, която позволява покупка или продажба на дял, в договора за сдружение е добра предпазна мярка. Хората се променят. Един ден може да решите, че искате да излезете от бизнеса или може да придобиете дела на съдружника си. И двата варианта трябва да са възможни, а условията трябва да са общи за всички.

9. Бихте ли отказали добре платена работа заради това?

Важно е да изясните за себе си колко висока трябва да е заплатата, която ще ви склони да изберете предложението пред идеята си за нов бизнес.

10. Можете ли да привлечете достатъчно средства?

Определението за „достатъчно” се базира на това какъв тип предприемач сте (от точка 6).

Едно последна забележка: познавате ли поне един инвеститор относително добре, който има нужните ви пари и който инвестира в начинания от този тип? Ако не познавате такъв човек, шансовете за успех са много по-малко.

Решителността, компетентността и усърдната работа може обаче да преборят статистиката, но оценяването на рисковете преди започването на бизнеса е мъдра стъпка.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:21 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още