„Ако досега не сме говорили на един език, то трябва да започнем да говорим на един език“, категорична е Анелия Клисарова, министър на образованието и науката. Бизнесът участва в образованието и науката на три етапа – средно, висше образование и научни изследвания. С бизнеса сме единодушни, че държавните изисквания ще бъдат спазвани, каза тя по време на на конференцията „Образование и бизнес - на един език ли говорят теорията и практиката”, посветена на връзката между образованието и бизнеса. Организатори на събитието са Bulgaria On Air и Investor.bg, в сътрудничество с Bloomberg Television.
„Ролята на бизнеса в дуалната система е много голяма. Той трябва да участва в изработването на учебните планове. Заедно трябва да участваме в обучението на заставниците, на училищните преподаватели“, сподели още министър Клисарова.
„Не трябва да правим науката самоцелна. И с нея искаме да говорим на един език. Само научните изследвания, внедрени в практиката, водят до т.нар. добавена стойност. Ето защо предвиждаме в изпълнителния съвет на Фонд „Научни изследвания“ - там, където се одобряват проектите, да бъде включен и представител на бизнеса", съобщи министърът на образованието по време на събитието.
„Проблемите са два – единият е с план приемът, а другият – с качеството на нивото на обучение, качеството на продукцията на образованието. Поне така смятат 77% от анкетираните от БТТП“, разкри какви са проблемите по оста университети-бизнес-студенти председателят на Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) Васил Велев.
Според него причините се коренят в наличието на повече от 50 висши училища в България, университетската автономия и начинът, по който се избират ректорите на университетите.
„Разбира се, проблемите идват и от средното образование. Спадна качеството на обучението по математика, по техническите науки. На редица места техникумите се превърнаха в езикови гимназии“, каза още Велев.
„Университетите не са корпорация, но трябва да се управляват като успешни бизнеси“, сподели мнението си Детелина Смилкова, вицепрезидент на Висшето училище по застраховане и финанси (ВУЗФ). Според нея позитивно за системата е, ако има няколко големи фундаментални университета, а другите да се специализират като играчи в печеливши пазарни ниши.
„Пред висшето образование в България има редица опасности, но една от тях идва под натиска на бизнеса. Той казва: „Дайте ми конкретния човек“, като няма значение какъв е той. Системата на висшето образование не си е свършила работата, ако бизнесът не е получил „конкретния човек“. Не искайте от университетите да създадат конкретния за определената корпоративна култура експерт“, обърна се към бизнеса ректорът на ВУЗФ доц. д-р Григорий Вазов.
„Университетите трябва да осмислят начина на заплащане на преподавателите. Не материалната база, не техниката, не студентите или учениците – заплащането на преподавателите е най-важната част от системата“, категоричен е президентът на висшето училище.
По време на събитието, в специални урни се събират предложенията на участниците за промени в българското образование. Събраните предложения, заедно със заключенията от дискусията между образованието и бизнеса, ще бъдат обобщени в официален документ, който ще бъде подписан от панелистите и главните участници в конференцията и ще бъде изпратен в отвoрено писмо към Министерство на образованието.
Събитието се организира в партньорство с Виваком, Българска банка за развитие, Висшето училище по застраховане и финанси и VM Ware.
Всички новини от форума можете да проследите тук
преди 10 години Сериозно?Нима вече у нас има Рокфелеровци, които са готови да изградят нов Чикагски Университет?.........................Чикагският университет естествено си гради кадри за рокфелеровата система, смучи мозъци от цял свят! Пълен е с чужденци, плюс и преподавателите не са американци в голям процент.Да завършиш икономика в Чикагския Университет, лапат те като топъл хляб! отговор Сигнализирай за неуместен коментар