IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Расте търсенето на малки квартални магазини под наем в София

С над 25% са паднали наемите на квартални магазини в столицата за година

10:51 | 17.05.10 г.
Расте търсенето на малки квартални магазини под наем в София

За разлика от проблемите на търговците в старите молове малките квартални магазини в София са на път да преживеят своя ренесанс, сочи анализ на „Адрес недвижими имоти”. Търсенето на тези площи е нараснало с 12% за тримесечие, а сделки се сключват в рамките на две до три седмици. Заради голямото предлагане, особено в кварталите с много ново строителство, цените са се понижили, но по-важният критерий за развитието на сегмента – активността, е изцяло в полза на собствениците на такива активи, посочват от компанията.

„Ако преди година търсенето на този тип имоти беше два пъти по-малко от предлагането, днес за 65% от наличните площи има клиенти”, коментира Цветелина Тасева, изпълнителен директор на агенцията.

„Основната причина са ниските цени и промяната в навиците за пазаруване на потребителите. Когато хипермаркетите все още не бяха набрали скорост, хората пазаруваха всеки ден от един или два намиращи се наблизо супермаркета. Днес обаче този маниер е променен и по-голяма част от домакинствата пазаруват веднъж до два пъти седмично в някои от големите вериги, но неизбежно им се налага да допълват нуждите си от „магазина в блока”. С още по-голям сила това важи за стоките с по-малка трайност, каквито са плодовете и зеленчуците, както и цветята. Последните купуваме най-често инцидентно и е естествено да ги избираме в близост”, обяснява Тасева.

Профилът на дребните търговци, които наемат такъв тип помещения, е разнообразен. Най-често се срещат наематели за хранителни магазини, за плодове и зеленчуци и кафенета. Все по-рядко се отварят аптеки и сервизи. В средата на таблицата са салоните за красота (фризьорски, козметични салони) и цветята.
 

Вид Дял
магазин за храни и стоки за бита 19%
кафене (вкл. заведения за бързо хранене и сладкарници) 10%
плодове и зеленчуци 12%
магазин за храна и приспособления за домашни животни 1%
аптека 4%
салон за красота 6%
сервиз 1%
цветя и подаръци 9%
алкохол и цигари 4%
канцеларски материали 3%
детски магазин 6%
лекарски, стоматологични кабинети 4%
конфекция (вкл. хавлии, бельо и др.) 8%
други 13%

Кварталните магазини традиционно правят по-слаби обороти и печелят от надценката, но заради тежкия трафик в столицата хората са склонни да купят определени стоки за ежедневието си на по-високи цени, спестявайки си време и транспортни разходи. На това разчитат и търговците, които се захващат с този бизнес в момент на криза.

„Персоналното отношение, което получават, и усещането, че не са загубени в множеството, карат хората за остават сантиментални към пазаруването „в блока”. Това е част от социалното общуване и хората се завръщат към него, след като в продължение на няколко години вървяха в обратната посока – да пазаруват в по-големи вериги, дори да пътуват дълго, за да го правят”, коментира Тасева.

„Що се отнася до сферата на услугите, там решаващо е съотношението цена-качество на помещението. Тогава и лесният достъп и местата за паркиране са от значение, а в центъра тези удобства липсват. Затова търговците предпочитат кварталите и подблоковите пространства”, допълва Тасева.

Най-голямо е търсенето в старите квартали като „Младост“, „Надежда“, „Дървеница“. През последните месеци се увеличи активността в зоните по трасето на метрото, тъй като и пътникопотокът там нараства значително. Търсят се магазини с големина от 80 до 100 кв.м. По-големите помещения се наемат с цел комбиниране на офисна и търговска дейност.

Наемите на малките квартални магазини са намалели с 26,5% за една година. Спадът е сериозен, но по-нисък от този на главните търговски улици, където експертите отчитат 40% намаление на нивата. Най-голям е той в „Манастирски ливади“, „Надежда“ и „Лозенец“, а най-малък - в „Лагера“ и „Младост“.

Очакванията на агенцията за развитието на сегмента са положителни, особено в следващите месеци, когато и сезонът предполага стартиране на нови инициативи. Лятото е по-лесно да се организират и довършителните работи на помещенията, а ниските цени на всички строителни материали правят начинанията по-изгодни.

Средни наемни нива на квартални магазини в София 

Квартал 2009 2010 Изменение %
Борово € 12,50 € 9,00 -28,00%
Витоша € 8,50 € 6,50 -23,53%
Гео Милев € 9,00 € 7,00 -22,22%
Дружба € 6,50 € 5,00 -23,08%
Дървеница € 6,50 € 5,00 -23,08%
Лагера € 12,50 € 11,00 -12,00%
Лозенец € 14,00 € 9,00 -35,71%
Люлин € 8,00 € 6,50 -18,75%
Ман. ливади € 10,00 € 7,00 -30,00%
Младост € 12,50 € 10,50 -16,00%
Надежда € 6,00 € 4,00 -33,33%
Стрелбище € 9,00 € 7,00 -22,22%
Студ. град € 12,00 € 10,00 -16,67%
Център € 20,00 € 16,00 -20,00%
Източник: Адрес

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:57 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още