IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

България пета в Европа по търговски площи в процес на изграждане

Въпреки отлагането на някои проекти България, заедно с Хърватска, бележи най-силен ръст по отношение на нови търговски площи през 2009

14:37 | 26.03.10 г.
България пета в Европа по търговски площи в процес на изграждане

България е на пето място в Европа по обем площи в търговски центрове в процес на изграждане, сочи доклад на консултантската компания Cushman&Wakefield за развитието на сегмента през 2009 г. Повече от 600 хил. кв. м нови търговски площи предстои да бъдат завършени през 2010 и 2011 г., което ще ни изведе на по-челни позиции при подреждането по квадратни метри търговска площ на 1000 души, където засега заемаме предпоследно място с едва 28,2 кв.м.

Според доклада България, заедно с Хърватска, отбелязва най-силен ръст по отношение на новоизлезли търговски площи през 2009 г., макар отварянето на голяма част от тях да бе отложено за 2010 г.

„През последните години строителството на търговски центрове набра скорост и в България през 2010 г. е планирано да излязат около 300 хил. кв.м нови търговски площи. Това е огромен обем за мащабите на нашия пазар”, коментира Сергей Койнов, изпълнителен директор на Forton International, която е партньор за България, Сърбия и Македония на Cushman&Wakefield.

„Тази търговска площ предлага на практика неограничени възможности за развитие на българските търговци. Въпреки значително по-ниските наемни нива, особено извън София, отдаването на нови площи в условията на икономическа криза и свито потребление, е трудно. Затова е твърде вероятно откриването на известна част от планираните търговски центрове отново да се отложи за следващите няколко години.”

Първото място в класацията по търговски центрове в процес на изграждане се заема от Русия, следвана от Турция, Италия и Франция. Почти същият обем площи, колкото в България, е в процес на развитие в Испания, а топ 10 се допълва от Полша, Великобритания, Германия и Румъния в този ред.

Иначе развитието на търговските центрове в Европа през изминалата година съществено се е забавило, сочи докладът. През 2009 г. е отбелязан спад, непознат през последните 15 години. Общо около 7,4 млн. кв.м нови търговски площи са се появили през 2009 г. – приблизително с 19% по-малко в сравнение с 2008 г.

През 2010 г. се очакват около 6,1 млн. кв. м нови търговски площи, а през 2011 г. развитието на шопинг центрове вероятно ще удари дъното за последните 7 години с около едва 5 млн. кв. м площи, което представлява около 46% спад от обемите през 2008 г.

Общо 256 нови търговски центрове са отворили врати в Европа, в резултат на което общата търговска площ на стария континент в момента възлиза на 128,3 млн. кв.м. Най-голям дял от всички нови площи представляват тези в Централна и Източна Европа – 57% от всички.

В момента на 1000 жители население в рамките на Европейския съюз се падат около 225,6 кв.м търговски площи.

През 2009 г. повечето страни в ЦИЕ са претърпели спад по отношение на завършените търговски проекти. Най-голям е бил той в Румъния – 57%. Единствено Полша и Словакия бележат ръст в сравнение с нивата от 2008 г.

Инвестиционните продажби също са забавили темпото си, сочат данните от доклада. Общият обем сделки, сключени през годината, възлизат на около 22,4 млрд. евро за цяла Европа – с една трета по-малко, отколкото през 2008 г. Обемите при сделките с търговски площи са достигнали дъното си през първото тримесечие на 2009 г. на повечето европейски пазари.

Нивата на възвръщаемост се стабилизират в по-голямата част от континента през втората половина на 2009 г. Средната доходност в първокачествен мол в Европа достигна пик през септември – 7,54%. През същия месец на 2007 г. тази стойност е била 5,47%.

Очакванията за 2010 г. са тя да бъде изпълнена с предизвикателства, рисковете да се запазят, но активността на инвеститорите да нарасне. В резултат от това на някои пазари ще се очертаят понижения в нивата на възвръщаемост.

„В България прогнозата е за плавно нарастване на обема реализирани търговски площи, но при всички положения не лавинообразно, а бавно - с темповете на възстановяване на цялата икономика на страната”, коментира Койнов.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:05 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още