Очакван спад на туристическия поток като последица от глобалната криза носи приключващият зимен сезон в Пампорово. Около 15% е намалението на туристите в планинския курорт според наблюдение на Пантелей Мемцов, председател на Регионалната туристическа асоциация „Родопи“, съобщи БТА.
От ски училище „Пампорово“ изчисляват приблизително 20-25% по-малко британски туристи, обучавани през тази зима. Същевременно се усеща увеличение на туристите от Русия, Гърция и Турция.
Пампорово традиционно се предлага като възможност за евтина ваканция в курорт за начинаещи и средно напреднали скиори. Основните чуждестранни клиенти в курорта остават англичани и ирландци със по-ниски доходи. Именно тези групи се оказаха сред най-потърпевшите в периода на глобалната криза и на практика намалиха пътуванията си, както и бюджета за почивка.
Главната причина за спада на туристи от британския пазар е икономическата криза във Великобритания, коментира Иво Маринов, заместник-министър на икономиката, енергетиката и туризма. По думите му проучванията показват, че основната част от британските граждани се преориентират към една почивка годишно и това води до намаление на пътуванията им за зимен туризъм.
За ирландските и английски ваканционни групи пътят към Пампорово тази зима бе свързан с допълнителни усложнения. Част от туроператорите предпочетоха да насочат чартърните полети от Великобритания към летище София, а не към Пловдив. Причината за това е общото намаление на контингента организирани туристи към българските зимни курорти.
Около 70% от британските туристи пристигаха с полети до София и по този начин удължиха с часове трансферните пътувания, обяснява пред агенцията Георги Карамитев, директор на ски училището. Хотелиерите се опасяват, че 4-часовият път с автобус от София до Пампорово може да отблъсне туристите в бъдеще. Мемцов изразява надежда през следващата зима туроператорите отново да насочат чартърите към Пловдив.
Самото откриване през декември 2009 г. на първата редовна авиолиния от Москва до летище Пловдив е показателно за увеличение на потока туристи от Русия. С 83% е увеличен броят на руските туристи, почивали в Смолянска област от началото на годината до 15 март според представените в полицията регистрации на чуждестранните клиенти на хотелите. Повишение отбелязват и предпочелите да почиват в планинския регион турски граждани - с 28% повече от миналата зима.
Хотелиери в Пампорово отчитат и осезаемо увеличение на гръцките туристи, пристигащи главно за уикенд почивка. Засиленият интерес от гръцките клиенти е след откриването на ГКПП-Златоград през януари. Пътуващите от южната съседка пристигат предимно като неорганизирани туристи.
В Злагоград пък откриването на граничния пункт предизвика вълна от пазарен туризъм. Жители на съседните гръцки селища пресичат границата за по няколко часа, създавайки сериозен оборот за магазини и заведения в Златоград, Смолян и Пампорово.
Отливът при организираните ваканционни групи се компенсира отчасти с привличане на български туристи. Около половината от клиентите в Пампорово вече са българи, докато в минали години по пистите в курорта преобладаваше английска реч. В кризисните времена българските туристи също променят навиците си - залагат главно на импровизирани почивки през уикендите. Насочвайки се към българския пазар, хотелиерите "замразяват" цените или въвеждат намаления в пакетните оферти за по няколко дни.
С по-висока заетост на хотелите в събота и неделя работиха през зимния сезон и курортните бази в Чепеларе, Момчиловци и зони за селски туризъм в Смолянско. От хотелиерските сдружения също регистрират спад на туристически поток през тази година, но в рамките на кризисните прогнози.
Според оптимистичните планове на хотелиерите зимният сезон в Пампорово вероятно ще продължи до средата на април, ако капризите на времето не стопят все още обилната снежна покривка около вр. Снежанка. До 10 април остават и последните групи британски туристи, а за Великденската ваканция се очакват повече български и гръцки туристи.
След зимата на гръцкото недоволство и стачки Пампорово планира нови летни оферти за пазара на юг. Залагайки на правилото, че в кризата туристите избират по-близки дестинации, хотелиерите разчитат в бъдеще на привличане именно на гръцките клиенти.
Свързани компании: