През 2009 г. еуфорията в сегмента на развитие на търговски центрове у нас бе изместена от несигурността на инвеститорите относно вероятността да осигурят дългово финансиране за своите проекти, както и колебанието на търговските вериги за разширение извън София.
Съществуващият инвентар от търговски центрове е 281 хил. кв. м, от които 87 хил. кв. м са в София.
В момента има проекти в процес на строеж с обща площ от 507 хил. кв. м, от които 156 хил.кв. м се изграждат в София.
На етап проект все още са молове с площ от 1,2 млн. кв. м и вероятно някои от тях никога няма да бъдат реализирани, смятат от консултантската агенция MBL.
Търговските центрове във второстепенните градове все още не постигат желаните резултати и срещат трудности да задържат своите наематели. Това се дължи главно на ниските обороти, постигнати от търговците и в съответните центрове и от понижаващата се покупателна способност на населението. Затова собствениците вече започнаха да предлагат всякакви бонуси на своите наематели, за да могат да ги задържат.
Делът на съществуващите търговски площи е все още най-висок във Велико Търново – около 270 кв. м на 1000 души население, следван от Варна, Бургас и Стара Загора.
София, където е и най-високата покупателна способност, е с един от най-ниските дялове със 71 кв. м. брутна отдаваема площ на 1000 души. Този дял обаче се очаква да се увеличи до 177 кв. м с отварянето на няколко нови мола като Serdika Center, Carrefour Tsarigradsko и Sofia Outlet Center, очаквани през пролетта.
Тези нови търговски центрове ще тестват още веднъж навиците за пазаруване на населението в София и ще покажат дали столицата ще остане единственото убежище за търговците, сочи доклад на компанията.
Нивото на незаетост в София е под 1%, като този дял се очаква да се увеличи с отварянето на новите молове, които ще увеличат наличността с над 100 хил. кв. м
Делът на свободните площи в регионалните градове е приблизително 7%, като вероятно още ще се увеличи през 2010 г.
Подобна е и ситуацията по отношение на наемните нива, които отчетоха спад през 2009 г. Очаква се, че те ще бъдат подложени на още негативен натиск и през тази година. По данни на друга консултантска компания, Forton International, наемите, както в моловете, така и търговските улици, наемите отчитат значителни понижения.
От Colliers International сочат, че въпреки сравнително стабилните наемни нива в София, в провинцията наемите се понижават до 30%.