IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Отстъпки и опашки на първото изложение за 2010 за български имоти в Москва

По време на самото изложение имаме с 20% повече продажби в сравнение с миналогодишното издание, казват участници във форума

12:09 | 15.02.10 г.
Отстъпки и опашки на първото изложение за 2010 за български имоти в Москва

Първото за годината изложение на български имоти в Москва носи оптимизъм за бъдещето на пазара на ваканционни имоти у нас. Пред щандовете на руски агенции за имоти, всяка от които предлага по поне 20 проекта в България, кандидат-купувачите се редят на опашки, а интересът при инвеститорите, които предлагат директно, е по-слаб, съобщават компании, участници в изложението.

За втора поредна година над 90% от сделките на рускоговорящите клиенти минават през руска посредническа компания. Клиентите считат този подход за по-лесен, по-сигурен и по-изгоден и само по изключение отиват директно при инвеститора, в най-честия случай по препоръка на приятел, вече реализирал сделка в съответния проект.

Руснаците са видимо по-спокойни и вярват, че цените са намерили равновесната си точка, което прави момента подходящ за покупка. Те искат да се възползват от атрактивните преференциални цени за апартаменти не само по Черноморието, но и в Пампорово и Банско, коментират представители на сектора.

Основната тенденция в поведението на родните инвеститори е желание да „изчистят” започнатите проекти. Повечето от тях са принудени да предприемат смели ходове, притиснати от изискванията на банките. Те правят отстъпки от 5 до 15% при авансово плащане и/или предлагат различни схеми за отложено плащане. Най-често за проекти по Северното Черноморие се оферират апартаменти с първоначална вноска от 50% и разсрочено плащане за 15 години, като през първите две не се начислява лихва, а през следващите оскъпяването е равно на процента, който самият инвеститор дължи на банката.

„Клиентите се възползват от изгодните предложения, но търсят преди всичко сигурност. Офертите, които ние подготвихме специално за изложението, бяха изключително атрактивни и обявяването им седмица по-рано доведе до значителен ръст на запитванията”, казва Мариана Даскалова, търговски директор в ГрийнЛайф, която предлага имоти във ваканционни комплекси у нас.

„По време на самото изложение имаме с 20% повече продажби в сравнение с миналогодишното издание. Това ни прави оптимисти за бъдещото развитие на сектора. Само преди година средностатистическият руски клиент имаше бюджет между 30 и 50 хиляди евро. Сега най-често се обявяват бюджети между 80 и 110 хиляди евро за апартаменти с две спални.”

По данни на ГрийнЛайф от началото на годината на пазара се появяват руснаци, които търсят спокойствие и могат да се разделят в две основни групи – хора на по-зряла възраст (между 50 и 60 години) или млади семейства с малки деца. Те купуват имоти в курорти като Пампорово, но само при предлагането на атрактивни цени между 650 и 750 евро за кв.м за напълно завършени имоти.

Луксът продължава да бъде основната притегателна сила при морските имоти. Отстъпките тук се постигат по-трудно, тъй като конкуренцията в най-високия сегмент на пазара вече намаля. Сключват се и сделки „на зелено” при цени около и над 1000 евро за кв.м. Търсенето за къщи се движи между 150 и 200 хиляди евро.

„През последните месеци се радваме на интерес не само от жителите на Москва, които определяха тенденциите на пазара през последната година, но и на представители на Армения и Азербайджан. Това са изключително добри клиенти с големи финансови възможности“, споделя Даскалова. „Te разполагат с бюджет от 150 хил. до 250 хил. евро и търсят елитни локации и качествени имоти. Те имат по-специфичен социален живот в групи, което е уникална възможност за нас и ако успеем да сключим сделка с лидера на групата, следващите покупки са значително по-бързи.”

Поведението, което купувачите демонстрират в момента, може да се разчете като знак за родните инвеститори да извадят нов качествен продукт на пазара. Конкуренцията по време на изложението е значителна, но в средния и ниския сегмент на пазара. Все още има както купувачи с 20 хил. евро за покупка, така и имоти в Слънчев бряг и по-малките курортни селища, разположение на пета линия, които се предлагат на цени от 280 евро за кв.м.

За първи път се наблюдава и целенасочено търсене на зимни имоти, в частност Банско. То е предизвикано от ниските цени, на които се предлагат тези апартаменти в момента и сделки се сключват само и единствено при атрактивни оферти. Нов е и засиленият интерес от страна на руски инвеститори за закупуването на земя или нереализирани проекти. Ако преди година този интерес е повърхностен и остава на фаза първоначално проучване, то в момента се стига до сериозни и задълбочени преговори.

Забавените промени в Закона за нотариусите също изиграха своята положителна роля – на консултантите не се налага да обясняват още една особеност при придобиването на собственост в България, коментират от компанията. През последните два месеца над 90% от сделките са сключени при авансово плащане от 70% и тези пари задължително преминават по банков път, но най-често с интернет банкиране, а детайлите по тези транзакции не са обхванати от законодателните промени, гласувани вече на първо четене в парламента. Очаква се когато влязат в сила, новите условия да родят редица казуси, решаването на които ще отнеме време и може да забави приключването на сделките.

Още по темата:

140% ръст в броя на продажбите на ваканционни имоти от АДСИЦ в края на 2009

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 06:24 | 06.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още