Очакванията за 2010 година са за една трудна година за доставчиците на продукти за банята, тъй като не се очакват значими нови проекти, в които да участва секторът. Ще се разчита единствено на крайния потребител, който ще търси все по-добро качество и повече стойност за парите си, коментираха от Идеал Стандарт-Видима в отговор на запитване от Investor.bg.
Подобни са и наблюденията на KAI Group, според които намаляват поръчките за определени видове продукти за баня като фаянс, теракота и гранитогрес, тъй като новите строителни обекти основно са с търговско предназначение или са по вече стартирали проекти, на които скоро предстои завършване.
Различни са обаче прогнозите за развитие на сектора тази година. Според Идеал Стандарт-Видима се очаква близо нулев ръст на пазара спрямо 2009 г., докато от KAI очакват повишаване на продажбите през 2010 г.
Една от промените, които се очакват през годината, е концентрирането на предлагането в ръцете на стабилните доставчици. Някои от навлезлите през строителния бум вече отпадат и ще продължават да отпадат. Специалистите в бранша ще бъдат големите печеливши от свиващия се пазар, смята Христо Караиванов, маркетинг директор на Идеал Стандарт-Видима.
Като дългосрочна тенденция в обзавеждането за бани се забелязва нарастването на средния ценови сегмент вследствие на увеличаването на покупателната способност и доходите на потребителите. Играчите на пазара, които се фокусират върху този сегмент, в дългосрочен аспект вероятно ще извлекат изгоди под формата на по-големи и по-рентабилни продажби, добавя Караиванов.
В условията на икономическа криза обаче се забелязва тенденция за отлагане на покупки в средния ценови сегмент. От Идеал Стандарт-Видима очакват този пазар да отскочи рязко след първите сигнали за подобрение на средата. Кризата е попречила и на вноса на изделия в ниския сегмент, основно от Китай, тъй като оборотите са спаднали рязко и много вносители изпитват финансови затруднения. Освен това тази група стоки е като правило небрандирана и няма подкрепата на познатостта на търговската марка.
Като цяло секторът на строителството и в частност продуктите за обзавеждане на бани са едни от най-силно засегнатите от кризата. Резкият спад в търсенето на недвижими имоти в съчетание със свръхпредлагането и ограниченото банково кредитиране на крайни клиенти и строители и инвеститори са довели до замиране на пазара на проектите от гледна точка на обзавеждането за баня, смята Караиванов.
Що се отнася до сегмента на ремонтите той е силно повлиян от несигурността на потребителите за бъдещето им, като те предпочитат да отложат дейности, които не са належащи, за по-добри времена. Така спадът на пазара на дребно е около 35%, което е доста висок процент, посочва Караиванов.