IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Крайният потребител ще дирижира пазара на обзавеждане за баня през 2010

Кризата е довела до 35% спад в продажбите на дребно в сектора

13:46 | 29.01.10 г.
Крайният потребител ще дирижира пазара на обзавеждане за баня през 2010

Очакванията за 2010 година са за една трудна година за доставчиците на продукти за банята, тъй като не се очакват значими нови проекти, в които да участва секторът. Ще се разчита единствено на крайния потребител, който ще търси все по-добро качество и повече стойност за парите си, коментираха от Идеал Стандарт-Видима в отговор на запитване от Investor.bg.

Подобни са и наблюденията на KAI Group, според които намаляват поръчките за определени видове продукти за баня като фаянс, теракота и гранитогрес, тъй като новите строителни обекти основно са с търговско предназначение или са по вече стартирали проекти, на които скоро предстои завършване.

Различни са обаче прогнозите за развитие на сектора тази година. Според Идеал Стандарт-Видима се очаква близо нулев ръст на пазара спрямо 2009 г., докато от KAI очакват повишаване на продажбите през 2010 г.

Една от промените, които се очакват през годината, е концентрирането на предлагането в ръцете на стабилните доставчици. Някои от навлезлите през строителния бум вече отпадат и ще продължават да отпадат. Специалистите в бранша ще бъдат големите печеливши от свиващия се пазар, смята Христо Караиванов, маркетинг директор на Идеал Стандарт-Видима.

Като дългосрочна тенденция в обзавеждането за бани се забелязва нарастването на средния ценови сегмент вследствие на увеличаването на покупателната способност и доходите на потребителите. Играчите на пазара, които се фокусират върху този сегмент, в дългосрочен аспект вероятно ще извлекат изгоди под формата на по-големи и по-рентабилни продажби, добавя Караиванов.

В условията на икономическа криза обаче се забелязва тенденция за отлагане на покупки в средния ценови сегмент. От Идеал Стандарт-Видима очакват този пазар да отскочи рязко след първите сигнали за подобрение на средата. Кризата е попречила и на вноса на изделия в ниския сегмент, основно от Китай, тъй като оборотите са спаднали рязко и много вносители изпитват финансови затруднения. Освен това тази група стоки е като правило небрандирана и няма подкрепата на познатостта на търговската марка.

Като цяло секторът на строителството и в частност продуктите за обзавеждане на бани са едни от най-силно засегнатите от кризата. Резкият спад в търсенето на недвижими имоти в съчетание със свръхпредлагането и ограниченото банково кредитиране на крайни клиенти и строители и инвеститори са довели до замиране на пазара на проектите от гледна точка на обзавеждането за баня, смята Караиванов.

Що се отнася до сегмента на ремонтите той е силно повлиян от несигурността на потребителите за бъдещето им, като те предпочитат да отложат дейности, които не са належащи, за по-добри времена. Така спадът на пазара на дребно е около 35%, което е доста висок процент, посочва Караиванов.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:19 | 09.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още