IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Франчайзингът и неговото значение за пазара на търговски центрове

До 2-3 г. се очаква 20% от отдаваемите площи в чешките молове да са заети от франчайз вериги

11:58 | 25.11.09 г.
Автор - снимка
Създател
Франчайзингът и неговото значение за пазара на търговски центрове

Секторът на търговците, работещи на базата на франчайзинг, се развива изключително динамично през последните години, като това важи както за България, така и дори в още по-голяма степен за страните от Централна и Източна Европа (ЦИЕ).

Според специалисти обаче тепърва може да се очаква истинският бум на франчайзинг мрежите у нас, предвид сравнително ограничената им разпространеност.

По прогноза на Международната франчайзинг асоциация през 2035 г. над 50% от всички продукти и услуги по света ще се продават на принципа на франчайзинга.

По различни данни към средата на годината у нас дейност развиват над 80 български и международни франчайзинг системи, а броят им през последните години се е увеличил тройно.

Какво обаче е значението на франчайзинга за развитието на пазара на търговски площи и търговски центрове? Според консултантската компания за имоти DTZ то е значително.

Компанията дава пример в свой доклад с пазара на търговски центрове в Чехия. До две-три години се очаква 20% от отдаваемите площите в чешките молове да бъдат заети от търговци, опериращи на базата на франчайзинг модела.

„Благодарение на франчайз системата нови търговски вериги, които смятат да стъпят на местния пазар, могат да го направят по-бързо“, казва Мартин Кубук, директор Управление на активи и имоти в DTZ.

Според компанията секторите, в които франчайзинг моделът се развива най-усилено през последните години, са козметика, хранителни продукти, услуги като туризъм, развлекателни и хоби услуги и в последно време и електроника.

По данни на специалисти у нас хранителният бранш концентрира най-голям брой франчайзинг вериги.

„Концепцията за франчайзинга е изключително интересна за компании, които изискват специално внимание, грижа и гаранция от страна на собственика, не само служителите“, казва Кубик.

Въпреки че директна аналогия с чешкия пазар не е задължителна, у нас също може да се очаква търсенето на търговски площи да бъде положително повлияно от развитието на франчайзинга. Независимо дали площите, от които системите ще имат нужда, са разположени в молове, в по-малки центрове или на търговски улици, новите търговски обекти ще имат нужда от площ, на която да разположат бизнеса си.

Сред компаниите, работещи на франчайз и заемащи площи в търговски центрове в момента, са веригата за бързо хранене Subway, която има обекти в Мол Варна, Burgas Plaza и други молове. Друга франчайз верига е Office 1 Superstore, която се разширява динамично и вече има над 60 обекта в България. Тя също заема обекти в редица търговски центрове.

Веригата за спортни стоки SportDepot също е сред франчайз системите, които заемат площи в молове във Варна, Бургас, Стара Загора и др.

Преди дни пък бе обявено, че търговската верига „Пикадили“, която е сред ключовите наематели в много от функциониращите в страната молове, е най-новата компания, която реши да развива мрежата си на базата на франчайзинга.

По данни на DTZ сред новите франчайз системи, които имат интерес да се разширяват в ЦИЕ, са американските марки Shoebox New York, The Athlete's Foot, Carl's Jr от веригата CKE Restaurants и др. Някои от тях като Shoebox New York имат интерес за развитие и на българския пазар.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 02:51 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още