IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Над 30 международни търговски вериги планират експанзия у нас през 2010

Най-привлекателната дестинация за вериги от цял свят догодина се очертава Германия

08:55 | 20.11.09 г.
Над 30 международни търговски вериги планират експанзия у нас през 2010

Около 16% (около 32) от търговските вериги, включени в проучване на консултантската компания CB Richard Ellis, планират експанзия в България през 2010 г., става ясно от графика в него.

Проучването обхваща 220 водещи вериги от цял свят и различни сектори на търговия, като от тях 200 планират експанзия догодина. Проучването се базира на интервюта, проведени през лятото на 2009 г. По привлекателност за веригите страната ни е наравно с Португалия и Турция.

Дестинация номер 1 за тези, които искат да разширят международното си присъствие в Европа, Близкия изток и Африка през 2010 г., е Германия. 47% от търговските вериги планират бъдеща експанзия в Германия. На второ място е Франция с 44%, на трето е Испания с 36%.

Въпреки несигурната икономическа перспектива много вериги са оптимисти за следващите няколко години и се разширяват стратегически на нови пазари. Въпреки че проучването разкрива като цяло пренасочване към по-зрелите западноевропейски пазари и най-добрите локации, някои вериги предприемат обратен подход и се насочват към нови и досега неизпробвани пазари в търсене на конкурентни предимства.

Общо 56 държави са посочени като цели за експанзия от веригите, които активно ще търсят нови магазини до края на 2010. Западна Европа доминира в топ 10 на горещите точки за експанзия, като оттам са 7 от най-популярните дестинации. Централна и Източна Европа се представляват в топ 10 от Полша, Румъния и Русия. Над 45% от веригите планират разширяване в поне една страна от ЦИЕ догодина, като само Полша успява да привлече 34% от веригите.

Макар и много от по-малките европейски пазари да се класират доста ниско на ниво отделни държави, групирането им по региони разкрива различна географска перспектива: 42% от веригите искат да придобият един или повече магазини в Южна Европа, а 24% искат да навлязат в една или повече страни от Близкия Изток и Северна Африка.

За някои вериги правилото „първи на пазара“ остава основна цел и те се възползват от сегашната икономическа ситуация, за да навлязат на пазари, които преди не биха били достъпни. Придобиването на по-слаби конкуренти и по-достъпни имоти дава възможност на веригите за експанзия на нови пазари.

Средно от 200-те вериги, които планират експанзия, 73 (36,5%) искат да открият над 10 магазина до края на 2010 г., а 25 (12,5%) се канят да се възползват от възможността за по-агресивна експанзия, като отворят 40 или повече магазина в идната година. 40% от веригите искат да придобият не повече от пет магазина през 2010 г.

Проучването разкрива още, че най-голяма експанзия през 2010 планират търговците от сектора на храните и напитките - над 40% искат да придобият над 30 магазина до края на 2010 г. Това може да се обясни с факта, че на някои пазари собствениците на сгради със свободни площи се насочват конкретно към веригите за хранителни стоки, като им предлагат изгодни условия в опит да ги привлекат. Този модел се повтаря от търговците на специализирано облекло (тук влизат обувки, аксесоари, бельо и детски дрехи), като над 30% искат да отворят по 30 или повече магазина.

Ето и топ 10 на „горещите дестинации“ за търговски вериги през 2010 г. (дял на компаниите с интерес към съответната страна от всички компании, планиращи експанзия):

Германия - 47%
Франция - 44%
Испания - 36%
Полша - 34%
Италия - 33%
Австрия - 30%
Великобритания - 29%
Румъния - 26%
Холандия - 25%
Русия - 24%

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:52 | 03.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още