Установените пазари в Централна и Източна Европа все още се намират във фаза, подвластна на резултатите от кредитната криза, но търговският сектор в някои от тях вече навлиза в режим „преструктуриране и възстановяване“.
Петте големи икономики в региона (Полша, Чехия, Словакия, Унгария и Румъния) далеч не останаха изолирани от ефектите на икономическата криза, но се очаква да нараснат и да наберат инерция от 2010 г. нататък, сочи доклад на консултантската компания Jones Lang LaSalle.
Според него икономическите прогнози в средносрочен план показват, че икономиките на петте държави ще растат с по-високи темпове в сравнение със Западна Европа. Въпреки че продажбите на дребно в региона може да отчитат спад, ситуацията на пазари като Полша и Румъния остава сравнително стабилна.
Решаваща роля за операциите на търговските вериги ще продължава да играе стабилността на местните валути в повечето от страните.
Някои търговци предприемат болезнени мерки, за да оцелеят, тъй като кризата засяга цялата им мрежа в Европа, се казва в доклада. В някои случаи това води до затваряне на магазини, а в най-лошия случай до фалит.
Наред с това обаче тази ситуация създава неочаквани възможности за онези търговци, които са предприели активна експанзия и които са в позиция да заемат освободените магазини в локации, които при други обстоятелства, би било много трудно да бъдат осигурени.
„Несъмнено за много в търговията е труден период, въпреки това пазарите от петте страни в ЦИЕ изминаха вече дълъг път (на развитие) и вярваме, че бъдещето им все още е добро“, коментира Беатрис Мутон, директор Отдаване на търговски площи и консултиране в Jones Lang LaSalle за ЦИЕ.
„Купувачът от тези страни е все по-взискателен и се стреми към марки и продукти, на които се радват купувачите от Западна Европа в своите пазари. Следователно пазарите от петте държави обещават ръст в средносрочен и дългосрочен план и остават привлекателни пазари както за местните, така и за международните марки.“