Бургас да нарасне с около 34% по площ от сегашния си размер, а парковете и зелените площи в града да представляват 17% от цялата територия на града в бъдеще. Тази концепция е залегнала в основата на Общия устройствен план (ОУП) на града, който се разработва от Гражданско Обединение „Гео Щрих”, съобщиха от обединението.
Над половината от бъдещите нови устройствени зони на Бургас ще бъдат паркове, зелени системи, зони за отдих и екокомплекси. На тях няма да се строи, а цялата система ще бъде свързана с мрежа от велоалеи, които ще опасват и всички части на града. Ще се създадат нови велотрасета в северна посока към Банево и Ветрен, в южна посока към Крайморие и Созопол и в източна посока към бъдещия парк на местността „Кюшето” и Сарафово.
Концепцията е обсъдена и одобрена окончателно на работна среща между екипа на „Гео Щрих” и представители на общината, сред които кметът Димитър Николов и главният архитект Веселина Илиева.
Взето е решение също да се предвиди територия за изграждането на нов спортен комплекс със стадион и конгресен център. Спортният комплекс и конгресният център ще се намират северно от града между Атанасовското езеро и главния път Бургас – Ветрен. Територията ще се обслужва от новопредвидения транспортен обход, който ще свързва магистрала „Тракия” директно с кв. Сарафово и Летище Бургас.
На този етап можем да кажем, че предвидената територия ще бъде около 160 дка, като параметрите на застрояване ще бъдат определени на по-късен етап, обясниха за Investor.bg от „Гео Щрих”.
На срещата е обсъдено и разширение на курортната зона около кв. Банево и Верен в района на язовира, като е взето решение да се прецизира обхвата на зоната, като в специфични правила и норми се заложат силно занижени показатели на застрояване.
Концепцията залага също Бургас да се превърне в най-голямата гребна и яхтена база в страната.
Гребни спортове ще се развиват в специално изградени за това спортни комплекси със свободен достъп на езерата Вая (между кв. Меден Рудник и Горно Езерово) и Мандра (местността „Бряците”).
Предстои градът да се снабди с 3 яхтени пристанища – в кв. Крайморие, Сарафово и в централна част по проекта Супер Бургас. Специално изградени рибарски пристанища ще има в Сарафово и местността „Ченгене скеле”. Там Община Бургас е стартирала и процедура за селищно образувание за рибарите, което е залегнало в ОУП.
Транспортната система на града ще свързва магистралите „Тракия” и „Черно Море”, както и пътят за Созопол на юг. Мостове над езерата Вая и Атанасовско ще осигуряват първите обходи на трафика около града. Ще има и втори и трети транспортни пръстени, като целта е да се изкара транспорта максимално извън населените територии. Съгласувана е и концепцията за „експресен автобус”, който да свързва комплексите Меден Рудник и Славейков, като увеличи сегашния капацитет от 7000 на 40000 граждани.
Сроковете за финализиране на ОУП-Бургас се уточняват, тъй като в момента се изготвят инженерните части на проекта и докладът за екологична оценка на проекта, коментираха още от обединението. Очаква се в края на декември или в началото на януари 2010 г. да се проведе първо обществено обсъждане.
Договорът за изработване на общия устройствен план на града с „Гео Щрих“ е сключен на 7 октомври 2008, по информация от сайта на общината. С по 50% в обединението участват Геотехинженеринг и Студио Щрих, сочи справка в Апис.