Земеделски земи, за които няма сключени договори и не са подадени декларации от собствениците им (до общинските служби по земеделие), да се разпределят между ползвателите пропорционално на площта и съобразно начина на трайно ползване на земята в съответното землище. Това прие мнозинството в парламента след близо два часа спорове в пленарна зала по второто четене на промените в закона за ползване на земеделските земи, предаде БТА. Вносители са Десислава Танева, Стоян Гюзелев и Димитър Аврамов - ГЕРБ.
От Синята коалиция и левицата определиха текста като лобистки.
Лъчезар Тошев (Синята коалиция) предложи в зала точката изобщо да отпадне от законопроекта, а колегата му Мартин Димитров - да бъде върната за дообсъждане в правната комисия. Мотивите са, че се нарушава правото на частната собственост.
Иван Костов (Синята коалиция) настоя вносителите да декларират пред НС, че нямат конфликт на интереси, заради който предлагат изменението.
В отговор председателят на земеделската комисия Десислава Танева, която е и съвносител на проекта, заяви, че в нейния случай няма конфликт на интереси.
Според гласуваните изменения специална комисия, назначена от директора на областната дирекция „Земеделие“, а не кметът на общината, ще ръководи сключването на споразумение за ползване на земеделските земи.
В състава на комисията ще влизат, освен представителите на местната власт, и на областната дирекция „Земеделие“. Така дейността по сключването на споразумението за ползване, както и при липса на споразумение, ще се извършва преимуществено с участие на служители на структурите на Министерството на земеделието и храните.
Оптимизират се и сроковете за сключване на споразуменията, като се съобразяват с агротехническите срокове.
С приетите изменения се възстановява компетентността на областните управители да издават актове за държавна собственост върху застроени и прилежащи площи и за свободните от застрояване парцели от бившите стопански дворове на прекратените селскостопански организации. С наличието на акт за държавна собственост е обвързана правната възможност, а оттам и цялостната административна дейност, за извършване на процедурите за придобиване на собственост върху посочените държавни земи, от правоимащи лица или чрез търг.
Какво точно означават приетите промени за земеделските земи?