В момента на пазара на офис площи в Европа, Близкия Изток и Африка съществува ниша от възможности за наемателите за осъществяването на стратегии, които могат да им донесат значителни дългосрочни спестявания на разходи, сочи доклад на CBRE.
Почти всички компании в момента търсят начини за ограничаване на оперативните си бюджети, като стратегиите, свързани с работното пространство, могат да помогнат на някои тях, които съумяват да реагират най-бързо.
С подобрено оползотворяване на офис площите и въвеждането на алтернативни практики в това отношение компаниите имат възможност да спестят до 20% от потенциалните разходи за необходими площи.
Често инфраструктурата, необходима за осъществяването на тези практики, е вече изградена, така че нужните инвестиции са сравнително ниски.
Наред с понижените разходи подобни мерки могат да повишат ангажираността на служителите, което е от изключително значение по време на криза, когато не винаги е лесно да се осигури нужната мотивация на персонала, се казва в доклада.
Всичко това е още по-валидно предвид пазарната ситуация, в която понастоящем се намират наемодателите. С отслабването на наемните пазари собствениците на бизнес сгради все повече се фокусират върху необходимостта да избегнат по-тежка ерозия в стойността на активите си поради повишено ниво на незаетост. Те се намират под натиск да поддържат заетостта на площите, особено в случаите, когато имат значителни дългове за обслужване и/или обмислят продажба на актива.
Това създава възможност за наемателите да управляват и да извлекат полза от своите отношения със собствениците чрез предприемането на иновативни и гъвкави практики. Много от тези стратегии са основани на промяна на условията по договора като наемни нива, продължителност и условия за прекратяване. Наред с това обаче те може да включват промяна в собствеността, както и пълна или частична релокация.
Способността на наемателите да се възползват от тези възможности е функция на комбинация от пазарни условия, като тези от тях, чиито договори могат да бъдат прекратени или изтичат през следващите две години се намират в изключително силна позиция.
Наред с това наемодателите са все по-склонни да обсъждат варианти, които биха им помогнали да си осигурят приходи.
От компанията обаче предупреждават, че тази ниша няма да трае прекалено дълго и наемателите имат около 12 месеца да се възползват от пазарната ситуация.