IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Евтините полети и рисковете за пазарите на ваканционните имоти

Нискотарифните авиокомпании породиха бум на пазарите на ваканционни имоти в Европа, но оставиха много собственици зависими

08:06 | 14.08.09 г.
Евтините полети и рисковете за пазарите на ваканционните имоти

„Нискотарифни авиокомпании” и „британски купувачи” са се превърнали в ключови фрази за пазарите на ваканционни имоти в Европа, като наличието им е двигател за развитието на дадена дестинация. Между тях обаче се формира определена зависимост, която невинаги е в интерес на купувачите на имоти.

Много от англичаните, инвестирали в имоти в чужбина, зависят силно от поведението на нискотарифните авиокомпании. Така например, както при повечето собственици на имоти в южния италианския регион Калабрия, приходите от наем на Карол Дейвис зависят почти изцяло от превозвачите Ryanair и easyJet, обяснява британският Telegraph.

Нейната къща се намира в селце на 20 км от летището в град Ламеция Терме, до което летят и двете нискотарифни компании. „Ако закрият тези дестинации, най-близката алтернатива е Неапол, а това означава 4-часово пътуване с влак до Ламеция“, обяснява Дейвис, която се е преместила в Калабрия преди 30 години. „Появата на евтини полети през последните няколко години започна да развива туризма. Ако я нямаше Ryanair, с която пристигат близо половината от гостите ми, това би приключило“, допълва тя.

„Ефектът easyJet“, както го нарича изданието, т.е. имотният бум, до който се стигна благодарение на евтините полети, доведе до разрастването на пазара на „втори домове“ за британските купувачи до Мароко, до по-слабо популярни места в Испания, до голяма част от Източна Европа и до Египет.

Нискотарифните превозвачи обикновено ползват вторични летища и бивши военни бази, които не привличат големите в сектора. Това обаче поражда една по-малко приятна тенденция – „Отмъщението на Ryanair”, или случаите, когато тези авиокомпании се откажат от дестинация, която не носи добри резултати, като по този начин оставят закупилите имот там безпомощни.

Наскоро Ryanair обяви, че намалява броя на самолетите, които оперира от летище Станстед в Лондон, с 40% и броя на полетите с 30%. Дестинациите тепърва ще станат известни, но шефът на компанията Майкъл О'Лиъри намекна, че са уязвими места във Франция, където търсенето пресъхва през зимата.

Според Боб Аткинсън, експерт от Travelsupermarket.com, летищата, които обслужват по-малко популярни райони в Италия, като Бари и Бриндизи на юг, също може да са изложени на риск, заедно с дестинации в Източна Европа като Полша и Чехия.

„Да вземем за пример Задар в Хърватска, докъдето на практика лети само Ryanair. Сега може да си купите евтин имот там, но какво се случва, когато Ryanair се изтегли? Там е проблемът, а Ryanair отвори маршрути до вторични летища, до които никой друг не лети. Освен това полетите до тези по-закътани дестинации обикновено са по-скъпи, когато Ryanair е единственият превозвач“, коментира Аткинсън.

В годините на бума беше лесно да се проследи ефектът на нискотарифна авиокомпания върху даден район. От консултантската компания за имоти Savills са изчислили, че близостта до летище, до което летят евтини превозвачи, може да увеличи цената на имота с 37%, особено за средно отдалечени от Великобритания дестинации като Кипър или Канарските острови.

Пример за успешно развитие е град Херона в северна Испания. Преди да дойде Ryanair през 2004 г., през летището там са минавали по 500 хил. пътници годишно, е днес броят им е 6 млн. на година. Цените на имотите пък са нараснали с 15 до 20%.

Високият сегмент на пазара на имоти не се влияе силно от загубата на евтини полети, обяснява Джулиан Кънингам от агенцията за имоти Knight Frank. „При входно ниво от около 160 хил. паунда обаче загубата на дестинация има огромно влияние, особено върху купувачите, които разчитат на приходи от наем”, казва той.

За да се защитят от подобна зависимост от евтини полети, от изданието съветват инвеститорите да се насочат към имоти близо до ваканционни центрове или столици, обслужвани от много авиолинии. Вариант е също да се купи близо до гара - с Eurostar и новите бързи влакове достъпът от Великобритания до Европа става все по-лесен и по-бърз. Не на последно място, ако човек разполага с лукса да има достатъчно време, може да предпочете да шофира, като се наслади и на пътуването, не само на крайната дестинация, а същевременно си спести усилията и разходите да търси кола под наем.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 06:43 | 24.08.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още