IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Търговски центрове у нас започват да либерализират условията за наем

Някои молове вече формират наемите като част от оборота. През следващите три години в България се очакват 100 нови международни марки

14:23 | 28.07.09 г.
Автор - снимка
Създател
Търговски центрове у нас започват да либерализират условията за наем

Със затруднената пазарна ситуация условията за бизнес стават все по-неблагоприятни. Редица компании изпаднаха в затруднено положение, а специалисти прогнозират, че бизнес климатът може да се влоши още, преди икономиката да започне бавно да се възстановява от кризата.

Тази ситуация оказа негативно влияние върху всички сектори на икономиката, като едно от първите неща, което компаниите ограничиха, бяха разходите за експанзия.

Преди кризата в страната бе започнало развитието на десетки проекти за изграждане на търговски центрове, което според някои щеше да доведе до „нездравословно“ разрастване на пазара на търговски площи до нива на предлагане, за които не бе сигурно дали има търсене. В това отношение експерти смятат, че кризата имаше положителен, отрезвяващ ефект, като доведе до забавянето и спирането на голяма част от обявените проекти за молове в страната.

Понастоящем продължават единствено онези проекти, които имат осигурено финансиране и могат да осигурят запълняемост на площите с подходящи наематели. Те обаче също трябва да предложат по-атрактивни условия, за да привлекат наематели и да им осигурят благоприятна среда за бизнес.

Някои търговци сигнализират, че потреблението на стоки в търговските центрове у нас се е понижило с 30 до 50% през последните месеци, а проблемите в столични молове между наематели и собственици станаха пословични. 

Нови стратегии за привличане и задържане на наематели

Привличането на наематели е едно от най-големите предизвикателства в момента, потвърди днес пред журналисти Марин Згурев, собственик на веригата за електроника „Денси” и управител на „Варна Тауърс” ООД, компанията, която развива мултифункционалния комплекс Varna Towers.

Затова от компанията са предприели редица мерки в отговор на ключовите проблеми, които стоят пред наемателите. По думите на Згурев те са свързани главно с наемните нива, инвестициите, необходими за довършителни работи при наемане на нов търговски обект в търговски център и опасенията относно маркетинга след откриването на даден комплекс, което е от съществено значение за привличането на клиенти.

Така например за наемателите в мола през първата година се предвижда да няма фиксиран наем, като ще се заплаща процент от оборота, който ще варира между 2 и 12% в зависимост от вида магазин. Наред с това търговският център се ангажира да извърши всички довършителни работи в отделните търговски обекти като климатизация, подови настилки и други, а наемателите ще оформят само облика на обекта според своите изисквания. Също така компанията е предвидила и значителни инвестиции в маркетинга на обекта.

На въпрос на Investor.bg Згурев каза, че към момента са отдадени около 70% от търговските площи, като се надява в момента на откриването да има най-малко 90% запълняемост.

Относно офис частта той обяви, че „в момента се водят преговори с голяма международна компания“ за наемане на едната от офис кулите. В зависимост от техния успех Згурев се надява в момента на откриване да са отдадени 80%, дори 100% от площите.

От компанията очакват, че средният дневен човекопоток в комплекса ще бъде между 14 и 16 хил. души, като през уикендите ще достига до 20 хил.

Капацитетът на пазара

Въпреки значителния спад в потреблението специалистите отчитат известен ръст в региона и у нас през последните месеци.

През второто тримесечие на годината продажбите в търговските центрове у нас са отчели повишение от около 10% в сравнение с първото, каза Озгюр Явуз, член на борда на Международния съвет на търговските центрове (ICSC) в Европа и представител на организацията за България, и управител на „Джи О пропърти солушънс”.

Той смята, че до края на годината може да се очаква още по-висок ръст, което ще окуражи по-нататъшната експанзия на международните търговци у нас, която бе значително забавена поради кризата.

Експанзията все пак продължава

Явуз каза, че през следващите три години на българския пазар се очаква да стъпят 100 нови международни марки. Над 600 хил. кв. м търговски площи може да бъдат завършени през следващите две години, което е няколко пъти повече в сравнение с инвентара в момента. Той припомни, че понастоящем делът на площите на 1000 души население у нас е 30 кв. м, което означава, че пазарът има значителен потенциал за ръст.

За Investor.bg той обясни, че след миналия септември на пазара у нас е настъпила известна паника, като никой не е знаел какво да очаква. През последните месеци обаче доверието започва бавно да се възвръща, което ще доведе до стабилен ръст на продажбите и ще направи възможно разширяването на български и чуждестранни търговски марки на пазара.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:07 | 06.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още