Пазарът на търговски площи в Централна и Източна Европа (ЦИЕ) е запазил значителна стабилност в условията на криза.
Секторът на търговията в региона бе засегнат от засилващия се ефект, който финансовата криза оказва върху икономиката, което доведе до понижени продажби, натиск върху наемите на много пазари и ограничаване на плановете за разширение на много търговски вериги, сочи доклад на консултантската компания CB Richard Ellis (CBRE).
Друго последствие от спада бе значителното понижение на инвестициите в търговски имоти през последните месеци.
Въпреки това има признаци, че пазарите в региона са останали значително устойчиви на кризата.
Въпреки понижените потребителски разходи негативният ръст в продажбите на повечето пазари е ограничен. Наред с това средните наемни нива в първокласните търговски центрове, особено тези в Централна Европа, са останали стабилни. Покачването на доходността през второто тримесечие на годината бе по-слабо в сравнение с предходните две тримесечия, което е основание за известна надежда, че доходността ще достигне дъното по-късно тази година.
В резултат на променените икономически условия сегментът на търговски площи значително забави своята експанзия през първите шест месеца. Значително по-малко търговски площи ще бъдат предложени на пазара до края на 2010 г. в сравнение с очакванията, направени миналата година.
„Също така търговците ограничиха своите планове за разширяване, като отварят (нови) магазини, които вече бяха обявени, но иначе се отказват от експанзията“, казва Джос Тромп, директор Проучвания и консултиране за ЦИЕ в компанията.
„Изключение от тази тенденция са веригите за икономично пазаруване, които отчитат повишени приходи и имат уникални възможности да печелят пазарен дял. Тези промени в проектите и в разширяването на търговците приближават повече пазарите на търговски площи в ЦИЕ към сегашните икономически условия, отколкото бяха през втората половина на 2008 г.“
Наемите на търговските центрове в ЦИЕ също се оказаха под натиск през първите шест месеца на 2009 г. поради по-трудните икономически условия. Това доведе до корекции в наемите на първокласните площи в региона в сравнение с миналата година, въпреки че пониженията бяха резултат по-скоро от спад в местните валути отколкото от отслабналия фундамент на пазара на имоти.
„Понижените обороти при някои търговци, обезценяването на местните валути и забавените планове за експанзия поставят наемите в ЦИЕ под натиск”, казва Тромп. „В този климат търговците търсят по-гъвкави условия от наемодателите. От друга страна средните наеми в първокласните търговски центрове на пазари като Полша и Чехия досега останаха устойчиви, което показва защо качеството е толкова важно на днешните пазари.“
Наред с всичко това инвестициите на търговски площи отчетоха значителен спад през първото полугодие. Инвестициите в търговски площи през периода бяха на стойност 112 млн. евро, което представлява спад от 92% в сравнение с второто полугодие на 2008 г. и 94% в сравнение с първото.
„Спадът в инвестициите в търговски имоти, като цяло, може да се отдаде на относително големия мащаб на тези инвестиции обикновено, които при настоящия пазар се финансират по-трудно и са с различен профил по отношение на риска спрямо доходността в сравнение с офисите”, казва Патрик О'Горман, директор Капиталови пазари за ЦИЕ. „Наред с това първокласните търговски имоти обикновено се считат за безопасни инвестиции по време на кризисни периоди и в резултат на това инвеститорите не са толкова склонни да продават търговски проекти.“