IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Нулева активност на пазара на търговски площи в София досега през 2009

Наемите на търговските площи са отчели годишен спад от 6% до средно 45 евро на кв. м на месец

12:28 | 24.07.09 г.
Автор - снимка
Създател
Нулева активност на пазара на търговски площи в София досега през 2009

Пазарът на търговски площи в София на практика е в застой, което е съпроводено от значително забавяне в сегмента и в останалата част от страна в сравнение със средата на 2008 г.

Досега през годината на пазара в България са били предоставени едва 50 хил. кв. м нови брутни отдаваеми търговски площи, всички от които са били в провинцията, сочи доклад на консултантската компания CBRE, предоставен на Investor.bg.

Новите икономически обстоятелства са изключително предизвикателни за търговските центрове в регионалните градове в България. В този контекст предприемачите и инвеститорите ще са все по-предпазливи относно тези пазари докато съществуващите търговски центрове не успеят да докажат своята устойчивост, се казва в доклада.

Досега през годината не са направени никакви инвестиции в търговски обекти в страната.

Наемите на първокласните търговски площи у нас са отчели спад от 6% в сравнение с миналата година, като са се понижили средно до 45 евро на кв. м на месец. Спадът е сравнително по-ограничен за региона, предвид понижения от над 20, дори 30% за някои пазари. Други обаче, като тези в Загреб и Москва, са отбелязали ръстове в наемите.

Доходността от търговски площи у нас в момента е 10%, като остава сред най-високите в региона.

„Сега, след като продажбите на дребно се намират под значителен натиск и потребителите на някои пазари в региона като Румъния и България имат значителни дългове (в някои случаи деноминирани в чуждестранна валута), инвеститорите се опасяват, че наемите на търговските площи, особено тези в Югоизточна Европа, ще се окажат неустойчиви“, се казва в доклада.

По данни на компанията делът на търговските площи на 1000 души население в България остава сред най-ниските в региона, като единствено Сърбия и Украйна са с по-ниски показателите. Към момента у нас на 1000 души се падат около 30 кв. м търговска площ. За сравнение в Москва той е почти 200 кв. м, а в Чехия – над 250 кв. м. В случай, че заплануваните проекти за изграждане на нови търговски центрове у нас се реализират този дял ще достигне 100 кв. м на 1000 души, което е сравнимо с Германия и Словакия.

Още по темата:

Магазините по морето останаха встрани от лятното оживление

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 03:24 | 08.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още