Германската верига хипермаркети „направи си сам“ Praktiker отчете спад от 16,9% в продажбите си в България, които се понижиха до 35,2 млн. евро за първото полугодие на 2009 г.
Спадът е сравним с този на продажбите на международните пазари на компанията (т.е. нейната дейност извън Германия), който е 15%. Общият обем продажби на тези пазари достигна 492 млн. евро.
Най-голям спад е отбелязан на полския пазар, където продажбите се понижиха с 31%. За сравнение Украйна отчете ръст от 42%. Най-значим сред международните пазари остава Гърция, където компанията има 11 магазина, генериращи продажби от 129 млн. евро за периода. Румъния е вторият по големина чуждестранен пазар за Praktiker, където тя оперира 26 магазина. Продажбите й за първите шест месеца на годината там отчетоха спад от 14% до 110 млн. евро.
Компанията оперира 101 магазина в осем страни (извън Германия) през периода, от които 9 у нас.
Веригата инвестира 11,4 млн. евро на международните пазари в сравнение с 43 млн. евро за същия период на 2008 г. Тя отвори един нов магазин в Румъния.
Всички пазари в региона бяха сериозно засегнати от кризата, коментират от компанията. Безработицата отчете явно покачване във всички региони, а индикаторите за сентимента, както и самото потребление се понижиха.
Въпреки това се забелязва известно стабилизиране на валутните курсове на повечето пазари, в които компанията оперира, което „отразява надеждата, че икономиките в Централна и Източна Европа ще се стабилизират в обозримото бъдеще“.
Групата отбеляза минимално повишение от 0,1% в продажбите си в Германия, които достигнаха 988 млн. евро.
Тя отчете консолидирана нетна загуба от 2,23 млн. евро в сравнение с печалба от 32,2 млн. евро за първите шест месеца на миналата година.