Добрата обстановка в квартала, живата атмосфера и позитивният дух в общността, формирана от жителите в района в който се намира жилището, могат да добавят стойност към имота при евентуална продажба, смятат специалисти, цитирани от в. Таймс.
На практика обаче се оказва, че голяма част от хората, поне в Западна Европа, не познават или знаят много малко за своите съседи. Според ново проучване, проведено по поръчка на MasterCard, 40% от жените във Великобритания знаят повече за манекенката и телевизионна звезда Кейти Прайс, отколкото за хората, които живеят в съседната къща.
„Когато хората купуват жилище, днес те се интересуват все повече от жизнеността на общността и от качеството на квартала, наред с училищата“, коментира социологът предприемач Пол Туайви. „Рецесията накара хората да се замислят повече при покупката на жилище. Те искат да знаят за състоянието на общността и как тя се справя с престъпността, как поделя ресурсите.“
По мнението на Дейвид Адамс, директор Жилищни продажби в Chesterton Humberts, добрите учебни заведения и кръчми в един квартал не са единствените фактори, които помагат за продажбата на жилищата в него.
„Ако хората, които търсят жилище и чувстват, че купуват в процъфтяващ район, те биха платили повече.“
Един сплотен и приятелски квартал прави имотите в него много по-продаваеми, смята Крейг Джордан, асоцииран директор в брокерската агенция Property Vision.
„Когато хората идват при нас с интерес да се преместят, особено в провинцията, те не търсят само живописния пейзаж. Те искат да знаят, че съществува една наистина жизнена общност... Имотите не са само самото селище. Става дума за хората и самочувствието, което едно място дава.“
Ако в района има групи от доброволци, които се грижат за чистотата на пътищата, парковете и природата, това също повишава популярността на квартала сред купувачите.
Найджъл Гровър, мениджър в Barnard Marcus, казва, че всичко това допринася много за цените в района, като хората са склонни да платят повече за „подходящите“ места от гледна точка на семейния живот и добросъседския дух.
Разбира се споровете по многобройни въпроси между съседите не винаги могат да се избегнат, но в такива случаи е добре да се намери начин те да бъдат решени още в самото начало, съветват експерти.
Ако предвиждате ремонтни работи, които засягат вашите съседи, най-добре е да ги известите за това предварително. Ако е нужно, поискайте тяхното мнение.
Когато планирате продажба на жилището, бихте го направили по-продаваеми, ако знаете какво се случава в района около него, и превърнете това в негов маркетингов плюс, пише изданието.