Да се определи допустимият бюджет при проучването на подходящото ново жилище и начинът на финансиране на покупката са едни от съществените фактори, които определят крайното решение за сделка.
Въпреки това проучване показва, че немалка част от купувачите не гледат съвсем реалистично на тази част от процеса.
Една пета от купувачите във Великобритания търсят главно жилища, които не могат да си позволят, сочи проучване на сайта за имоти PropertyLive.
Половината от тях дори са уреждали огледи на къщи, които са извън техния ценови диапазон, докато мечтаят за своя идеален дом.
Над половината от участниците в анкетата са казали, че са правили огледи на прекалено скъпи имоти, тъй като са искали да видят къде биха живели, ако спечелят от лотарията.
Практиката за огледи на прекалено скъпи имоти обаче е накарала 34% от хората да изпитват завист, гняв или съжаление, като едва 8% са казали, че все още са доволни от дома, в който в момента живеят, след като са гледали по-скъпите жилища, сочи анкетата.
Според нея британците са обсебени от мисълта да се сравняват със съседите, като затова някои организират огледи на скъпи имоти, без въобще да имат намерение да правят покупка на жилище.
От хората, които са правили такива посещения, 12% казват, че не са могли да устоят на изкушението да надникнат в чужд дом, а други 7% са заимствали идеи за своя дом.
Жителите на Лондон са по-склонни да посещават жилища извън своя бюджет (27%), а тези в Ливъпрул са най-малко склонни (6%).
Предишно проучване на сайта показва, че 12% от анкетираните съзнателно използват сайтове за имоти, за да разберат стойността на жилището на свои приятели и съседи.
„Разглеждането на имоти извън вашия бюджет като средство за ескейпизъм не може да навреди на никого, а освен това при настоящия пазар има възможности за някои много добри сделки“, коментира Питър Болтън Кинг, изпълнителен директор на Националната федерация на професионалистите от сектора на имоти.
„Въпреки това купувачите трябва да са реалистични спрямо своя бюджет, особено когато започват проучване за своя първи дом, в противен случай може да бъдат много разочаровани, когато накрая намерят жилището, което могат да си позволят“.
От друга страна той казва, че, предвид затруднените пазарни обстоятелства, продавачите полагат всевъзможни усилия, за да направят дома си да изглежда по-атрактивен, като някои от тях го ароматизират с привлекателни аромати, с прясно изпечено кафе или поставят вази със свежи цветя във всеки ъгъл на дома.
Такива усилия обаче може да са напразни за някои посетители, които идват само за да разгледат, без да имат намерение да купят, предупреждава той.