IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Слаб старт на годината за румънския мебелен пазар

Веригата Mobexpert, която има магазин и у нас, очаква в най-добрия случай "много слаба печалба" за първите три месеца

15:46 | 01.04.09 г.
Автор - снимка
Създател
Слаб старт на годината за румънския мебелен пазар

Mobexpert, IKEA и Elvila, които представляват 20% от румънския пазар на мебели, са отчели спад в продажбите си в евро за първото тримесечие на годината. Това са първите компании от сектора, които са обявили резултатите си за периода, през който ефектите от кризата се виждат още по-явно, пише румънското издание ZF.

Производителите и търговците в мебелния сектор са изправени пред стагнация, дори спад в обема на продажбите, въпреки разширения географски периметър на продажби през последните години. За сравнение, през досегашните години компаниите са отчитали двуцифрен ръст в продажбите си поради нарастването на пазара на имоти.

„Ние изготвяме бюджетите си на тримесечна база и за първото тримесечие смятахме да запазим обема на продажбите си непроменен“, казва Дан Шуку, собственик на групата Mobexpert, която има магазин и у нас. „Ние успяхме да постигнем целта си в румънски леи, но приходите ни в евро са много по-ниски от миналата година. Разликата се дължи отчасти на нашите доставчици, отчасти на нас“, казва той.

Компанията все още не е публикувала отчета си за 2008 г., но според различни прогнози приходите за миналата година са около 170 млн. евро, непроменени от 2007 г.

„Печалбата за първото тримесечие ще е много слаба. Дори може да отчетем загуба за пръв път“, казва Шуку.

Мебелите са дълготрайни продукти, от които потребителите е по-вероятно да се лишат по време на криза, затова компаниите в сектора са едни от първите, които са засегнати от икономическия спад, пише изданието.

Представителите на пазара сега не са склонни да правят прогнози за цялата година и вече не се съобразяват толкова с първоначално заложените цели за продажби.

Първите, които почувстваха кризата, бяха износителите, които се сблъскаха с рецесията на западните пазари още в началото и средата на 2008 г. Въпреки че те биха били облагодетелствани от засилването на еврото през последните месеци, те вече нямаха пазари, на които да изнасят. Румънският пазар, на който много от тях гледаха като на потенциален спасителен пояс, започна да показва първите признаци на отслабване още през декември, а началото на 2009 г. само затвърди тази тенденция.

Най-голямата търговска верига в страната IKEA отчете ръст от едва 5% в румънски леи за първите два месеца на годината. Продажбите за цялата 2008 г. бяха с 50% повишение на годишна база. Продажбите за последните два месеца пък регистрираха повишение от 20%.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:56 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още