Без да загуби нито един сътрудник, щатската агенция за имоти Re/Max Dolphin затваря 11 скъпи офиса за година и половина и съкращава с 40% оперативните си разходи.
Днес служителите й, които са над 60, работят от вкъщи, в заведения и дори в автомобилите си. Компанията все пак има централа в Сан Матео, Калифорния, и три сателитни офиса, които обаче не са постоянно работно място за някого. Дневно ги посещават около една трета до половината от служителите.
„Този бизнес вече не е геоцентричен. Фокусът върху офиса отслабна“, казва Алън Бернарди, изпълнителен директор на агенцията, цитиран от Inman News. „Технологиите намалиха нуждата клиентите да идват в офиса. Сега е по-важно е да отидеш там, където са клиентите“.
При прехода към виртуален бизнес модел, компанията не е загубило клиенти, твърди той.
Въпреки че никой не очаква традиционният брокерски офис да изчезне напълно, концепцията за виртуален офис и брокери се разпространява все повече предвид икономическата обстановка и технологичните постижения.
Мениджърите търсят начини да свият разходите и да останат на пазара предвид забавянето на него. Същевременно интернет дава на потребителите достъп до офертите онлайн, а след това възможност да разгледат виртуално имотите.
Други агенции в района също прибягват до виртуални решения. От Pacific Union GMAC са затворили централата си през 2007 г., като са предпочели по-малък офис без работещи в него служители. В нея има конферентна зала и офис оборудване, като се обслужват 20 сътрудници, които иначе работят от разстояние.
„Да си стоиш в класическия офис вече е спомен от миналото“ казва Кийт Милър, мениджър в компанията. „Всички документи и договори са достъпни онлайн. Сътрудниците могат да седнат в Starbucks и оттам да свършат всичко. Наистина е напълно рентабилно“.
От другата страна на Атлантическия океан тенденцията към работа без офис също набира скорост – британската верига от агенции Hunters набира „мобилни брокери“, които ще работят от своите автомобили и от вкъщи.