Заради икономическите условия 15 от общо 60 проекта за търговски паркове и молове в страната са били стопирани, показват данни на консултантската компания MBL, представени на пресконференция по повод на установеното асоциирано партньорство между MBL и международната компания CB Richard Ellis, предоставяща услуги в сферата на бизнес имотите.
Основна причина за замразяване на проектите е била невъзможността на строителните предприемачи да осигурят необходимото финансиране. Само тези от тях, които предварително са отдали под наем значителен дял от проектите си, са успели да договорят разумни условия за кредитиране и продължават със строителните дейности.
Най-голяма част от замразените проекти са в София, Пловдив, Варна и Русе. От съображения за конфиденциалност компанията не разкри въпросните проекти, за които не е официално обявено, че са преустановени.
Към края на 2008 г. съществуващите търговски площи в страната са 200 хил. кв. м, или 27 кв. м на 1000 души от населението. Тази стойност е ниска в сравнение със средните нива в Западна Европа, но ако всички планирани проекти бъдат завършени, в следващите пет години търговските площи ще достигнат 2,2 млн. кв. м и България ще стане водеща по съотношението търговска площ на глава от населението. В момента за страната показателят площ/глава от населението е най-висок в Русе и Варна.
През четвъртото тримесечие на миналата година наемите са изпитали низходящ натиск поради това, че много търговци са надценили потенциала за генериране на оборот в новите търговски центрове във второстепенни градове, показва изследване на MBL. Натиск е имало и върху наемите на търговските улици, които са отбелязали спад от 5-15% в големите градове.
Според MBL причините за слабото представяне на някои молове се коренят в несъобразяване на ниската платежоспособност на населението, недобрата концепция по отношение на разположение и архитектура, неподходящ микс на наематели и прекалено високи цени, на които продават някои търговци.