IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Глоба от 60 хил. лв. за собственика на веригата T-Market

Санкцията е заради неподадено уведомление за договори за наем, въпреки че няма сделка за придобиване на друго дружество

11:42 | 03.02.09 г.
Автор - снимка
Създател
Глоба от 60 хил. лв. за собственика на веригата T-Market

Санкция от 60 хил. лв. е наложена на „Максима България” ЕООД заради липса на уведомление за извършена концентрация, съобщиха от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК).

Дружеството, което е дъщерно на литовската група Maxima LT UAB и оперира у нас магазини за хранителни стоки с марката T-Market, е с основен предмет на дейност търговия на дребно.

Компанията не е придобила други дружества или части от тях, а е сключила дългосрочни договори за наем на търговски обекти на територията на София. Според КЗК по силата на разглежданите договори за наем, дружеството е придобило контрол върху ресурсите на други предприятия, независимо, че не са прехвърлени права на собственост.

„Максима България“ ще взима самостоятелно всички решения във връзка с използването на наетите активи, с оглед своите концепции за пазарно развитие. В този смисъл реализираната сделка представлява концентрация на стопанска дейност и би следвало Комисията за защита на конкуренцията да се уведоми предварително, казват от регулаторния орган.

Посочва се, че наетите обекти действително са недвижими имоти, но от гледна точка на конкурентното право те не се възприемат като „помещения”, а като активи на друго независимо предприятие, чрез които придобиващия контрол върху част от предприятие може да осъществява бизнес и да реализира пазарен оборот. Като самостоятелна стопанска дейност Европейската комисия възприема дори авторските права и патентите, ако същите могат да генерират оборот.

„Безспорно е установено, че отдаваните под наем недвижими имоти имат статут на супермаркети или е уговорено тяхното предназначение да е за продажба на бързооборотни стоки, което е ключов елемент, позволяващ на „Максима България“ да ползва тези обекти за основната дейност, която осъществява. Това обстоятелство е достатъчно, за да се приеме, че ползването на наетите активи за достатъчно дълъг период от време води до концентрация. Чрез експлоатираните търговски обекти „Максима България“ ще увеличи макар и незначително своето пазарно присъствие на територията на град София. Това от своя страна ще доведе до структурна промяна на самия засегнат пазар“, обясниха от КЗК.

Maxima LT UAB е най-голямата верига за търговия на дребно в балтийските страни. Собственост на компанията са както магазини Maxima, така и магазини за строителни материали и декорации Ermitazas. Maxima LT UAB притежава и няколко фирми за недвижими имоти, мобилния оператор UAB Eurocom и компанията UAB Baltservis, занимаваща се с обслужване на сгради и оборудване.

Групата развива стопанска дейност в пет страни - Литва, Латвия, Естония, България и Румъния, като към края на 2007 г. има повече от 400 търговски обекта, специализирани в търговията на дребно, от които най-големият брой обекти се намират в Литва (повече от 200). Плановете на групата за миналата година бяха за разкриване на нови 80 търговски обекта в страните, в които има дейност.

Като основни свои конкуренти по отношение на магазините Т-Маркет компанията у нас счита веригите магазини на СВА и Фантастико, чиито търговски обекти са позиционирани във формата на Т-Маркет като площ, асортимент и др. С оглед по-широката дефиниция на съответния продуктов пазар, към основните конкуренти на дружеството в София се причисляват и „Кауфланд България” ЕООД и „Билла България” ЕООД.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:18 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още