Индийските строителни компании, засегнати от спад в печалбите, предлагат безплатни автомобили и злато с цел да задействат допреди трескавото търсене. Експерти обаче предупреждават, че тези т. нар. "подкупи" може и да не предпазят жилищната индустрия от крах, пишe Arabian Business.
Подобни практики съвсем не са чужди в САЩ, където автомобили и екзотични екскурзии се превърнаха в топ бонуси при продажба на имот.
Подаръците в Индия варират от разходки с Toyota до ваканции в чужбина.
„Реакцията е поразяваща“, казват от компанията Jaypee Greens, която подарява луксозни автомобили в комплект с вили на цена от над 30 млн. рупии (600 хил. долара).
Водейки се от схемата „Купи едно, вземи едно безплатно“, агенцията за имоти Cosmos подарява по един едностаен апартамент с всяка продадена вила в предградията на Мумбай.
По-скромните подаръци включват 50-грамови златни кюлчета (на стойност над 1200 долара), които се предлагат от SVP Builders, известни и с предложения за семейни ваканции в Европа или членство в клубове.
През 2005 г. жилищният пазар в Индия е бил оценяван на 12 млрд. долара и се е очаквало стойността му да достигне 90 млрд. долара до 2015 г. От миналото лято насам обаче търсенето на този пазар започна да намалява.
Според официални данни кризата се е задълбочила тази година заради високите лихвени проценти и двуцифрената инфлацията, довели до спад от 20% в продажбите на имоти. Дори участниците, които са останали на пазара, разполагат с оскъдни средства.
Преди най-търсени са били жилищата в ценовия сегмент 4,5 млн. - 7 млн. рупии, споделят от портала за имоти allchecksdeal.com. „Сега запитванията са свързани основно с по-изгодните жилища в ценовия сегмент от 2,5 млн. до 4 млн. рупии.“
Редица строителни компании заемат изчаквателна позиция.
Един от най-големите индийски строители, Hindustan Construction, е преустановил работата по три свои проекта с надеждата, че лихвените проценти ще се понижат отново, тласкайки лихвите по ипотечни кредити в същата посока.
Групата Parsvnath регистрира ръст от 17% в приходите за годината, завършваща в края на март 2008 г. за разлика от 135% ръст през предходната година.
Ръстът в продажбите на строителния предприемач Unitech се е забавил до 26% през миналата фискална година в сравнение с 253% за предходната.
От Parsvnath, която планираше да построи по-евтини апартаменти, предупреждават, че „подкупите“ при продажба на имоти не са дългосрочно решение. „Настоящите условия ще доведат до забавяне в изпълнението на проекти, а не до продажба на загуба, строителните предприемачи ще отложат проектите си“, казва управляващият директор на Parsvnath.
От Jaypee Greens предупреждават, че триковете няма да защитят строителите и вероятно само тези, които разполагат с парични средства, ще се преборят със свиване в търсенето и голямата конкуренция.