Освен че продажбата на жилище е трудно осъществима при днешните условия на пазара на недвижими имоти в САЩ, тя може сериозно да навреди на самочувствието на собствениците, пише Wall Street Journal.
„Просто нелепо. Грозна фасада и грандиозно висока цена.“
„Това се случва, когато си много богат. Никой не ти казва, че имаш лош вкус.“
Гореспоменатите цитати са коментари в блогове за недвижими имоти – онлайн журнали, които често публикуват снимки на нови оферти за продажба на имоти и позволяват на читателите анонимно да споделят своите размисли. Откликвайки на кредитната криза, блоговете за недвижими имоти увеличат не само броя си, но и своята злонамереност. Топ имотите, които излизат на пазара, непрестанно са мишена на хапливи коментари от страна на хиляди анонимни потребители.
Колкото по-скъп е даден имот, толкова по-интригуващ е той за коментаторите.
Скорошна обява за къща с площ 650 кв. м на цена 16,95 млн. долара на сайта SocketSite.com привлича множество коментари, един от които гласи: „Къщата ще бъде купена от Трансилвания за ползване от тяхното посолство.“
„Кредитната криза изважда наяве най-лошото от хората“, казва Дейвид Гибънс от Zillow.com.
През лятото коментарите в блога Brownstoner.com са станали толкова агресивни, че основателят му Джонатан Бътлър е започнал да изисква всеки потребител да се регистрира в сайта, преди да публикува коментар. „Стигна се дотам, че не можех да оставя бюрото си за повече от половин час“, казва Бътлър, който изтрива неуместните постинги на сайта си.
Вълната от засилени словесни атаки обаче изглежда не засяга бизнеса на блоговете за недвижими имоти. Уникалните посещения на Curbed.com например са се увеличили до един милион на месец от 400 хил. на месец за миналата година. Трафикът при Brownstoner.com се е удвоил през изминалата година и се е увеличил с 11% през първите две седмици на октомври спрямо месец по-рано. Коментарите в SocketSite.com са се увеличили с около 25% само за последните три месеца.
Според някои този гняв се наблюдава при хората, които отчаяно търсят да купят жилище в градове, където цените все още са космически. „Блоговете са чудесно място, в който те могат да дадат воля на гнева си“, казва Уил Роджърс, брокер от Fenwick Keats Goodstein.
Този феномен се подклажда още и от тенденцията да се публикуват колкото се може повече снимки на нови оферти за продажба на жилища, което позволява на критиците да разглеждат потенциалните си жертви директно от своя компютър.
Злословенето срещу луксозни имоти може да е ужасно забавно за някои, но не и за собствениците. Реакциите на продавачите варират от недоумение до ответна атака, която се изразява в директни злонамерени реплики или вежливи отговори, които целят да обезоръжат „противника“.