Много фирми, които имат договор за франчайзинг с американски вериги, са принудени за първи път сами да покриват най-различни разходи, пише Wall Street Journal.
Собственици на ресторанти McDonald's, например, под натиск да внедрят ново оборудване и да осигурят достатъчно пространство за серията нови напитки на компанията, се оплакват, че трябва да плащат почти половината от таксите за архитектурен и инженерен труд за изискваните обновления, които допреди са били покривани от франчайзодателя.
Собствениците оценяват тези разходи на няколко хиляди долара.
От McDonald's признават, че преди са плащали за архитектурната и инженерната работа, когато единични франчайзополучатели са се нуждаели от строителни подобрения в даден обект. Но тъй като новата линия напитки се простира в цялата мрежа от обекти на марката, тези разходи са част от разходите, от които McDonald's сега ще покрива 40%.
Франчайзополучателите на салоните за красота Hollywood Tans LLC казват, че компанията ги таксува за поддръжка на част от оборудването, което са закупили с гаранция, която покрива сервиз. От компанията обаче се оправдават, че тази клауза в договора не се отнася за разходите за амортизация.
Купувачите на франчайз на спедиторската компания UPS Store пък са засегнати от поскъпването на горивото. Миналия месец компанията-майка United Parcel Service Inc. е променила политиката си на възстановяване на транспортните разходи на клиентите си при ненавременна доставка. Компанията вече е решила да не възстановява разходите за гориво, свързани с тези доставки.
Обучението е друга спорна зона при някои франзайзингови системи. Все повече франчайзодатели казват „Ще го направим, но само срещу заплащане“ или „Ще прекратим тази дейност“, казва Андрю Селдън, адвокат в Минеаполис. „Това създава неочакван разход за бизнеса на фрайнчайзополучателите.“
Франчайзополучателите на KFC пък твърдят, че програмата за обучение в компанията е била съкратена и сега те трябва да плащат за учебници, които преди това са били осигурявани безплатно.