IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Очакват спад в цените на моловете в Испания

Въпреки рязкото забавяне на потребителските разходи, инвеститорите все още се интересуват от търговските центрове в Испания, казват експерти

17:07 | 12.09.08 г.
Автор - снимка
Създател
Очакват спад в цените на моловете в Испания

Цените на моловете в Испания са се понижили с 5-10% и може да спаднат още, тъй като собствениците им, потънали в дългове, търсят начини да увеличат ликвидността си, смятат от консултантската компания Jones Lang LaSalle.

Въпреки рязкото забавяне на потребителските разходи инвеститорите все още се интересуват от търговските центрове в Испания, казват от компанията.

„Цените вече са се понижили с 5-10%. Има риск от още по-голяма корекция, но това зависи до голяма степен какво ще се случи с испанската икономика и потребителските разходи“, казва Стивън Уийвинг, директор от компанията.

Кредитната криза сложи край на бързия ръст на испанската икономика, която е нараснала с 3,7% през 2007 г., а Европейската комисия прогнозира, че страната ще изпадне в рецесия през втората половина на 2008 г.

Тази година е била рекордна по отношение отваряне на нови молове в страната, сочат данни на компанията. Повечето от тези проекти обаче са стартирани преди пет или повече години, когато потреблението в Испания е било в своя пик.

От 2009 г. нататък се очаква броят на новите проекти да намалее, не само заради икономическата криза, която е довела до спад от 6% в потреблението, но и защото концентрацията на търговски центрове ще бъде висока във всички части на страната през 2010 г.

Намалял е и броят на търговските вериги, които имат интерес да отворят магазини в новите центрове, въпреки че затваряне на магазини има само в по-малко атрактивните, второстепенни градове.

Инвестициите в търговски центрове в Испания през първите осем месеца са били на стойност 964 млн. евро, което е сравнимо със същия период на миналата година. За сравнение, в Европа те са намалели с 40%. Този обем обаче се дължи до голяма степен, на това, че инвеститори с големи дългове като Metrovacesa е трябвало да продават проекти, за да повишат ликвидността си, пише изданието.

От Jones Lang LaSalle, която управлява 28 търговски центъра в Испания, казват, че интересът от страна на инвеститорите все е още голям, но те са станали много по-селективни и в повечето случаи ограничават избора си до центрове, които вече действат и са установени на пазара.

Докато преди няколко години 20 инвеститора се интересуваха от един конкретен търговски център, днес този брой е пет, казва Уийвинг.

Пониженият интерес, повишените лихви, които в момента достигат 7% и опасенията за испанската икономика са покачили доходността на този пазар до над 5% - малко повече от други европейски страни.

Това е възобновило интереса към пазара.

„Много инвеститори трябваше да търсят по-висока доходност на пазари като Полша, но сега те гледат на Испания като на пазар в дългосрочен план. Това ще бъде много интересен пазар през 2008 и 2009 г.“

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:20 | 09.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още