IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Модни тенденции при моловете

В Близкия изток залагат на изобилието, в САЩ превръщат моловете в лайфстайл центрове на открито

18:36 | 05.08.08 г.
Wafi Mall. Снимка: wafi.com
Wafi Mall. Снимка: wafi.com

Един от най-известните търговски центрове в света е Wafi Mall в Дубай. Молът е с пищна украса и предлага разнообразие от магазини и ресторанти. Сградата има формата на египетска пирамида, йероглифи по стените и бели статуи на фараони до позлатени стълбове. Един до друг са наредени магазини за арабска мода като Eve N Black и европейски търговски вериги за луксозни стоки като Missoni и Chanel. Wafi е само един от примерите колко екстравагантни, понякога отвъд границите на приемливото, могат да бъдат моловете.

Днешните молове-суперзвезди често са въплъщение на изобилието, пише Форбс по повод класацията си на „най-добрите молове в света“.

Повечето от тези молове са резултат от нарастващото търсене на луксозни стоки в страните от BRIC (Бразилия, Русия, Индия и Китай). Нововъзникващата средна класа привлича марките да отварят магазини на развиващи се пазари, където допреди 1995 г. никой не е чувал за тях. Китайските потребители на практика към момента формират 12% от продажбите на луксозни стоки в глобален мащаб, общо около 6 млрд. долара, по данни на Goldman Sachs.

Само лукс, всичко под един покрив

За тези, които пътуват до Близкия изток или живеят там, молът Villagio в Доха, Катар, задължително попада в списъка за посещения. Таванът на бялата мраморна сграда е изрисуван като небе, а цялата обстановка с постомодерните си колони и мостове напомня по-скоро декори за филм или тематичен парк. Тук има над 200 магазина, сред които Dolce and Gabanna, Banana Republic и Ralph Lauren.

В Мелбърн, Австралия, пък може да посетите GPO, съветват от Форбс. Сградата е в неоренесансов стил и над 100 години в нея се е помещавала пощенска станция. След пожар, който почти я унищожава през 2001 г., тя е превърната в мол с фокус върху местни дизайнерски марки като Wayne Cooper, Zimmermann и Leona Edmiston.

Отвътре навън в САЩ

И докато твърде горещото време на места като Близкия изток и други райони превръщат затворените търговски молове в атракцията на деня, в САЩ те се изместват от лайфстайл центрове на открито - проекти с перфектен дизайн на средата, с ресторанти и бърз достъп до хипермаркети в близост.

Промяната настъпва през 90-те години на миналия век по време на възхода на специализираните търговски вериги като Gap, Abercrombie & Fitch и American Eagle Outfitters. Пазарът на универсалните магазини, които обикновено служат като фокус на един мол и генерират най-много продажби, се оказва наситен и предприемачите са принудени да потърсят нова стратегия за задържане на интереса на потребителите.

По-атрактивна се оказва концепцията да се направи стилен открит център, където купувачите могат да се хранят навън през лятото, като същевременно лесно и бързо се придвижват пеш от Victoria's Secret например до Target през по-студените месеци.

Тази година в САЩ се строят 69 търговски центъра от открит тип, спрямо 37 през 2007 г. и 14 през 2006 г., сочат данни на базираната в Бостън Property and Portfolio Research.

Същевременно нивото на незаетост за моловете от затворен тип е 6,3% през първото тримесечие на 2008 г., според проучване на компанията за бизнес имоти Reis. Това е най-високото ниво от края на 2001 г. насам.

Макар и Щатите вече да започват да загърбват мол културата и да се насочват към изграждането на подобни открити центрове, в страната все още има известни молове, които попадат в класацията на Форбс на най-добрите молове в света като Shops at Columbus Circle в Манхатън. Той има само 52 магазина, но се отличава с микса си от луксозни марки и престижни ресторанти.

Ето и останалите молове, определени от списанието за най-добрите в света:

- Tokyo Midtown, Токио, Япония
- The Galleria, Хюстън, Тексас, САЩ
- Via Bellagio, Лас Вегас, Невада, САЩ
- Roppongi Hills, Токио, Япония
- Ngee Ann City, Сингапур
- Dubai Mall, Дубай, ОАЕ

Последният още не е отворил, но вече привлича повече внимание от всички търговски центрове в Дубай, взети заедно, заради мащабността и микса от марки.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 06:38 | 08.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още