В миналото градоустройствените власти са били отговорни за организирането на пространството и инфраструктурата, докато архитектите са създавали самите сгради. Градовете и кварталите обаче се развиват органично през времето. Днес властите и строителните предприемачи се обръщат към архитекти, чието име се асоциира с качествена марка, които да създадат визия както за пространствата, така и за структурите, да изработят проект, който ще може да се маркетира като израз на артистично вдъхновение, пише Wall Street Journal.
Появява се нова индустрия, казва Денис Френчмън от Технологичния институт в Масачузетс. „Това не е строителство на имоти, не е архитектура, нито градоустройствено планиране“. Той я нарича „индустрия за строителство на градове“.
Мащабни проекти за благоустрояване на градове, създадени от известни личности, са бизнес инструмент, който играе ключова роля за тяхното осъществяване. Градоустройственото планиране в момента е особена смесица между маркетинг и урбанизъм.
Такъв е случаят с известната архитектка Заха Хадид, която е създала проекта за преобразуването на Картал, следвоенна индустриална зона в азиатската част на Истанбул. Проектът включва небостъргачи, магистрали и нови обществени площи, където ще живеят и работят 100 хил. души, а много повече ще идват с цел пазаруване и развлечение.
Комплексността на проекта е пример за нова тенденция в урбанизма, зародила се през миналото десетилетие, при която архитектите създават подробна концепция за цели квартали.
Международната репутация на Заха е изиграла роля да бъде избран нейния проект, казват от Eczacibasi Holding, най-големият собственик на земя в Картал. Според тях както името на Хадид, така и визията на проекта, ще привлекат голям интерес от страна на инвеститорите.
„По-лесно е да се познава архитект, отколкото архитектура. Един банкер не би бил запознат с архитектурата, но ще е наясно, че Заха Хадид и Рем Кулхаас са марки.“
Тенденцията се насърчава от основни промени в политиката и строителството и спешната необходимост от построяване на градовете наново в развиващите се региони на Азия.
Френчмън посочва, че в миналото градоустройственото планиране е било концентрирано главно върху създаването на градска инфраструктура, но днес естетическите аспекти са станали доминиращи.
От архитектите вече се очаква да създадат визия за облика на града и как ще се развива, казва урбанистът Ричард Сенет. „Да си обучен да строиш необикновени и нестандартни сгради не е най-добрата подготовка, която можеш да имаш.“