IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Инвеститорите в София продължават да се оплакват от скъпата земя

За да бъде реализиран проект за логистичен проект, земята трябва да струва 20-40 евро на кв. м, а не 200 евро както в момента, смятат експерти

07:30 | 29.05.08 г.
Автор - снимка
Създател
Инвеститорите в София продължават да се оплакват от скъпата земя

Една от главните причини за ниския дял на свободните логистични площи в София е високата цена на земята. Това каза Джулиан Едуардс, управляващ директор на Tishman Management Company по време на панелната дискусия: „Пазарът на бизнес имоти в България: все още привлекателен или вече пренаситен?“ от международното изложение за имоти Real Vienna.

Tishman в момента работи по проекта за логистичен и офис парк Sofia Airport Center, чиято първа копка бе направена преди година.

По думите му, за да бъде реализиран проект за логистичен проект, цената на земята трябва да е от порядъка на 20-40 евро на кв. м. „Не можеш да осъществиш проект на терен от 200 евро на кв. м“, каза той.

Едуардс даде пример с оферта, която са получили наскоро за терен на добра локация в София на цена от 350 евро на кв. м, което според него е недопустимо за логистичен проект. „Цената на строителството е от порядъка на 400-500 евро на кв. м, но наемните нива не са повече от 3-5 евро на кв. м“.

Търговските центрове

На въпрос дали обявените проекти за търговски центрове в София са прекалено много предвид размера на пазара Хенри Кьотер, управляващ директор на ECE Projectmanagement Bulgaria, каза, че за момента няма притеснения за своите проекти и евентуална конкуренция.

„Любопитен съм да видя колко от проектите, които са обявени досега, всъщност ще излязат на пазара“, коментира той, като добави, че дори и в по-развитите пазари все още се реализират нови проекти.

По думите му точният брой проекти не е от такова значение и винаги се появяват нови проекти с иновативни формати.

„Дори и в Германия, където може да кажем, че пазарът е твърде наситен, ние все още правим нови проекти“, каза той. „Мисля, че в София ще видим проекти, които ще бъдат ориентирани все повече към качеството. Също така гледаме и към второстепенните градове.“

Той очаква през следващите 10 години в София да има 7-8 големи търговски центъра, които ще функционират много добре, и още някои, които ще бъдат във фаза на разширение или преструктуриране.

Кредитната криза

Участниците в панела се обединиха около мнението, че кредитната криза не може да не окаже влияние върху развитието на пазара като банките не различават между български, румънски и други проекти, а като цяло са станали по-взискателни. Сега те изискват от всички предприемачи да имат собствено участие във финансирането на проекта и за в бъдеще инвеститорите със собствено участие ще имат предимство.

Наред с идеята на самия проект банките обръщат внимание също и на начина, по който той е структуриран, кои са местните партньори на инвеститора, как управляват разходите и т.н.

Пазарът на жилища

Относно жилищния пазар участниците коментираха, че все още има силно търсене за качествени продукти.

По мнението на Едуардс голяма част от предлаганите апартаменти в София са с прекалено голяма площ, което не е в съответствие с търсенето. Според него българските купувачи предпочитат апартаменти с площ между 50 и 90 кв. м.

„Българите имат определена сума, която са готови да отделят за апартамент, имат определени спестявания и могат да получат определена ипотека. Не мисля, че апартамент от 150 кв. м е подходящ за тях“, каза той.

От Tishman преди време са проучвали възможностите на жилищния пазар и тези по Черноморието, но са се отказали заради голямата конкуренция от „аматьорски предприемачи и ниското качество на строителството.“

Според участниците чуждестранните инвеститори, които планират да стъпят на българския пазар трябва да имат много ясна стратегия, да се фокусират върху качество, да работят заедно с местен партньор и да имат дългосрочни планове и стратегия.

Кьотер цитира предприемач на българския пазар, който е на мнение, че „единствената грешка, която можеш да направиш на българския пазар, е да не присъстваш на него.“

Още от Real Vienna:

„Зелените“ сгради не са непременно по-скъпи

Истанбул може да се нуждае от 6,9 млн. нови жилища за следващите 10 години 

Х. Линднер: Някои молове в България и Румъния са правени без много мисъл
 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 05:55 | 08.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още