Компаниите, специализирани в изграждането на индустриални площи, се ориентират към пазарите с висок ръст извън основните развити пазари като САЩ и Великобритания, пише The Wall Street Journal. Една пета от индустриални имоти на ProLogis вече се намират в Европа, като континентът формира половината от стойността на строителните проекти на компанията, която е 6,1 млрд. долара. Около 20% от проектите за строителство на AMB Property са ориентирани към Европа.
През 2007 г. в страните от Източна Европа извън бившия Съветски съюз са били изградени около 2,16 млн. кв. м складови площи, което е почти равно на строителството в континенталната част на Западна Европа, казват от Jones Lang LaSalle. Въпреки че икономическият растеж на повечето европейски пазари се забавя, експанзията в Полша, Чехия и Унгария се очаква да надмине тази в еврозоната до 2009 г.
„Тук виждаме най-голямото търсене“, казва Саймън Холинс, управляващ директор на британската компания за имоти Segro за Централна Европа. Повече от една трета от планираното строителство на Segro е насочено към Източна Европа. Освен складовите площи, които Segro е изградила през 2006 и 2007 г. с площ над 220 хил. кв. м в три от източноевропейските пазари, компанията е в процес на изграждане на още 140 хил. кв. м. Очаква се да започне строителството на още 200 хил. кв. м само тази година, казва Холинс.
Част от търсенето е било предизвикано от производителите, особено от производителите на автомобили и електроника, които са мигрирали в Източна Европа, за да се възползват от по-ниските разходи за труд и които се нуждаят от релокализиране на своите вериги за доставки на компоненти. Много от тези продукти се произвеждат за износ към Западна Европа. Освен това големите търговски вериги като френската Carrefour и компаниите за потребителски продукти Procter & Gamble и Unilever също се насочват към Източна Европа, за да разпространяват продуктите си на местните пазари.
Настъплението към Източна Европа едва ли ще окаже моментално въздействие върху финансовото представяне на компаниите за индустриални имоти, защото инвестициите и нивото на наемите бледнеят в сравнение с тези в Западна Европа. Все пак анализатори и мениджъри смятат, че компании като ProLogis и Segro може да постигнат относително високи маржове на печалба, до 20%, от изграждането на индустриални площи в Източна Европа, като ги отдадат под наем, преди да ги продадат на свързани или независими инвестиционни фондове.
За повечето компании Полша е най-привлекателна. През страната ще преминават основни трансевропейски пътни артерии, които в момента са в процес на изграждане и които в комбинация с пристанището в Гданск определят стратегическото местоположение на страната. Едната от магистралите ще свързва Берлин и Москва през Варшава, друга ще преминава на юг от Гданск до Чехия и трета ще пресича южната част на Полша и ще свързва Германия и Украйна.
Segro започва строителство в Полша през 2006 г. и не е единствена. Заради изместването на производството към Източна Европа и увеличаването на потребителската класа, предприемачите в областта на индустриалното строителство възлагат големи надежди на страната. Segro, ProLogis и Panattoni Construction контролират около три четвърти от развиващия се пазар на складови площи в страната. В момента AMB Property се подготвя да започне първите си инвестиции в Полша.