IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Да паркираш във входа на последния етаж

Или какви са архитектурните иновации в изграждането на паркинги към жилищните сгради

07:59 | 20.05.08 г.
Автор - снимка
Създател
Удобството да имаш винаги свободен паркинг точно пред входната врата струва най-малко 450 хил. евро. Илюстрация: Autobild
Удобството да имаш винаги свободен паркинг точно пред входната врата струва най-малко 450 хил. евро. Илюстрация: Autobild

Докъде може да стигне въображението на авангардните архитекти на пазара в днешно време? Докъде се простира смелостта на предприемачите и екстравагантността или в някои случаи стремежът към показност на купувачите на имоти?

Като отговор на тези въпроси може да се разглежда едно иновативно-експериментално решение в изграждането на паркинги като необходима част от всяка съвременна сграда.

Концепцията, която вече е факт в някои страни, включва специален асансьор, с чиято помощ всеки собственик на апартамент може да се изкачи до своя етаж, заедно с личния си автомобил и да го паркира на паркинг мястото си, което обаче, в този случай, е разположено на съответния етаж, точно пред апартамента.

Всеки жител в сградата има уникален код, който дава възможност на асансьора да идентифицира отделния автомобил и етажа, до който трябва да го изкачи.

Такова решение е подходящо за сгради, разположение в централната част на града, където намирането на място за паркиране винаги е проблем, а също и в случаите, където изграждането на подземен гараж е трудно, например заради подпочвени води.

Цялостният модул на продукта, който има патент в над 40 страни, всъщност представлява голямо помещение в близост до входната врата на клиента, като то може да включва още вградена камина, кухня, сауна, висяща градина и др. Площта му може да варира между 224 и 540 кв. м, а цените започват от 450 хил. евро в зависимост от големината.

У нас

Как би се приело такова решение у нас, където вече започват да се появяват все повече примери за иновативен дизайн? Какви са основните предимства и недосатъци на такава система?

„Мисля, че най-голямото предимство на тази система е, че тя освобождава място за паркиране на улицата, което е основен проблем в София”, коментира Няша Венгесай, 5-и курс Архитектура в УАСГ.

Наред с това собствениците са улеснени при транспортирането на покупки, а също така могат да са спокойни за сигурността на автомобила си.

„За всеки архитект такава концепция предлага различен подход и нови възможности при проектирането на многоетажна жилищна сграда. Акцентът е върху личния автомобил като аксесоар и израз на положение в обществото“, смята Христо Станкушев, архитект от aEdes studio, проектирало панорамния ресторант на хотел Radisson SAS в София.

„Интегрирането на подобна концепция на паркиране прави една съвременна жилищна сграда безспорно по-интересна, привлекателна и вълнуваща. С подобаващо количество реклама би могла да се превърне и в събитие на иначе не толкова разнообразния откъм идеи строителен пазар в България. Идеята за паркиране по етажите е подходящо решение за проблемното паркиране в интензивната градска среда“, коментира той.

Според Венгесай обаче значителните разходи за такава система са един от главните й недостатъци.

„Честно казано, не мисля, че българските инвеститори биха били склонни да заделят толкова много пари за гаражи“, коментира той.

Подобно е и мнението на Станкушев, който смята, че такава концепция за жилище не би могла да бъде ориентирана към широк кръг купувачи, не може да се превърне в масово явление и е приложима предимно в бутиково изпълнени сгради.

„В България много се говори за високоетажни паркинги, но просто липсва волята те да бъдат изградени“, казва Венгесай. „Печалбата от тях не е толкова висока колкото жилищните и офис площите и това би се счело за загуба на строително пространство.“

И двамата специалисти смятат, че вредните газове, масло и шум, които автомобилът носи, са също недостатък на системата, както и неудобството при евентуална повреда на асансьора.

„Като цяло мисля, че идеята е много добра. Със сигурност има потенциал да намали задръстванията в градските части, но на практика смятам, че няма да оправдае очакванията за удобно и достъпно като цена жилище“, казва Венгесай.

Той смята, че за да бъде по-широко приложена, са нужни мащабна маркетингова кампания, както и подкрепа от страна на властите и най-важно инвеститорите да бъдат убедени в нейните предимства.

„В момента инвеститорите обръщат внимание на най-бързата възвръщаемост“, казва той. „Паркирането в София е проблем и решенията за това са много, но много малко се прави на практика. Затова хората паркират навсякъде“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:46 | 05.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още