По-малко разточителство, повече инвестиции в дома. Това е ситуацията, в която се намира британската икономика, сочат официалните данни, които контрастират с имиджа на британците на нация, свикнала да взема назаем, за да финансира текущите си нужди, пише Financial Times.
С напредването на десетилетието обаче редица потребители предпочитат да инвестират средствата си в подобрения в жилищата си, отколкото да ги пилеят по ваканции и маркови дрехи. Накратко, потребителите прилагат златното правило на правителството: заемат средства не за текущи разходи, а за инвестиции.
Колкото и по-сериозно да става забавянето, домакинствата са в по-добра позиция да преодоляват трудностите, отколкото са били в края на 80-те, което прави икономиката по-силна, сочат данните. Сред причините за това е влагането на по-голямата част от заемните средства в покупка на новопостроени жилища или за обновяване на съществуващ имот.
Доказателствата, че британците вече не са чак толкова разточителни, са в изобилие. Най-красноречиво от тях е резкият спад на потреблението на домакинствата като дял от брутния вътрешен продукт.
В края на миналата година от всеки 1000 лири, похарчени за стоки и услуги, произведени във Великобритания, 603 лири са дадени за потребителски продукти, които варират от храни и напитки до ваканции. През 2001 г. стойността на тези разходи е 630 лири, което означава, че потребителските разходи са намалели с почти три процентни пункта като дял от БВП за шест години.
Сега домакинствата харчат много по-голяма част от доходите си за дома – предимно за наем, газ, електричество. Разходите за туризъм, ресторанти и отдих като част от БВП намаляват.
Разходите за жилищни подобрения, новопостроени жилища и разходите за придобиване на имот се покачват от 3,8% до 5,8% от БВП в периода 2001-2007 г.