IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Скритите Монте Карло и Лас Вегас на Балканите

Черна Гора, Македония и Албания изпитват недостиг в почти всички сегменти на пазара на имоти

10:26 | 17.04.08 г.
Скритите Монте Карло и Лас Вегас на Балканите

„Вярвам, че Черна Гора би могла в един момент да се конкурира с Монте Карло. Страната има голям потенциал, на практика девствено крайбрежие, курортите не са претъпкани, няма неправилно застрояване. Малка страна с умна политика може да постигне много”, каза Джордж Бобвош, директор за Сърбия и Черна гора на строително-инвестиционната компания TriGranit по време на панел, посветен на пазара на имоти в Черна Гора, Македония и Албания в рамките на конференцията BalRec.

По думите му ако европейците могат да останат в Европа през отпуските си, биха го направили с удоволствие, но в Монте Карло е скъпо, затова Черна Гора би била добър вариант.

„За щастие на Черна Гора страната няма други ресурси освен туризъм. Поради липсата на друга опция правителството ще се фокусира върху туризма”, добави той.

В Македония пък в близкия до границата с Гърция град Гевгели се оформя „Лас Вегас”, каза Борян Борозанов от държавната агенция за подкрепа на чуждестранните инвестиции Invest Macedonia. В града протича бурно строителство, насочено към сектора на забавленията. В Македония голям потенциал за инвестиции има около Охридското езеро, както и в обособяването на ски курорти близо до границата с Гърция, добави Борозавов.

В Албания ваканционният пазар също има голям потенциал, защото е недоразвит, каза Стела Дами от Colliers Албания. Правителството там работи върху общ план за развитие на крайбрежието, който след 6 месеца трябва да бъде готов. Към момента в Албания най-развит е жилищният сегмент, който формира около 60% от целия пазар на имоти в страната, поясни тя. В столицата Тирана тече интензивна урбанизация, нараства броят на издадените разрешителни и обемът строителство.

Почти всички сегменти от пазара на имоти в трите страни са недоразвити, стана ясно от дискусията. Така например в Скопие има само един мол - Ramstore mall, построен от турската Migros и по-късно продаден. Търговският и офис сегментът обаче вече започват да набират скорост. Израелската Gazit Globe е купила земя в Скопие и планира да построи административно-търговски проект, чието строителство трябва да започне през 2009 г.

В Черна гора има 70 хил. кв. м офис площи, като има проект за изграждане на сити център в столицата Подгорица.

В Албания по-голямата част от наличните търговски площи са магазини на улиците на Тирана, като общо в албанската столица има 55 хил. кв. м. Обособяват се и индустриални зони, но са още на много ранен етап. Общата наличност на качествени офиси е 20 хил. кв. м, но има доста проекти за строителство, като се очаква след 5-10 години офисите клас А да надминат 60 хил. кв. м.

Заради ограниченото предлагане наемните нива на бизнес имотите са високи в сравнение с останалата част на Европа, като същевременно са с по-ниско качество.

Така в Албания наемните нива на офиси клас А са между 16-25 евро/кв. м. Жилищните имоти са евтини, отбеляза Дами, с изключение на Тирана, където в центъра продажните цени стигат и 1500-2000 евро/кв. м, а в предградията – 500-850 евро/кв. м.

В Сърбия „приличните” офиси се отдават срещу 18-25 евро/кв. м, а търговските площи – срещу 40-50 евро/кв. м, каза Бобвош. Същевременно в Черна Гора наемите на търговски площи можат да бъдат по-високи – между 35 и 60 евро/кв. м, а на офиси – 20-27 евро/кв. м.

Поради ограниченото предлагане продавачите пробват всякакви цени, поясниха участниците.

Един от проблемите на страните от бивша Югославия е високата комунална такса, която се заплаща за закупуване на строителен терен с изградена инфраструктура, която варира между 100 и 200 евро за квадратен метър. Тази сума значително оскъпява строителството.

Има какво да се желае и от инфраструктурата. В Македония само атрактивните дестинации разполагат с необходимата инфраструктура. Правителството там има тригодишен план за развитие на инфраструктурата, а наскоро е приет и закон за публично-частните партньорства. В Албания ситуацията е подобна. В Черна Гора инфраструктурата е по-проблемна в сравнение с тази в Сърбия.

На въпрос от страна на Атанас Гаров, управляващ директор на Colliers България, в какъв тип имоти и къде биха го посъветвали да инвестира в тези страни, участниците предложиха: в Македония – в качествен мол в Скопие; в Албания – в индустриални площи и складове, както и в търговски и офис проекти; в Сърбия – в логистични площи. Успешен проект би бил дистрибуционен център на околовръстното на Белград, както и хотел на крайбрежието на Черна Гора, но той трябва да бъде поне петзвезден, предположи Бобвош.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 01:35 | 14.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още