IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Е. Егози: Усещаме финансовата криза в отношението на банките

Преди година предприемачът е трябвало просто да представи пред банката проекта и почти със сигурност е получавал финансиране, казва изпълнителният директор на Bulgaria Mall

14:14 | 16.04.08 г.
Автор - снимка
Създател
Е. Егози: Усещаме финансовата криза в отношението на банките

Финансовата криза се усеща в промененото отношение на банките към проектите за имоти, които кандидатстват за финансиране, каза изпълнителният директор на Bulgaria Mall Ели Егози по време на конференцията за недвижими имоти BalRec, чийто медиен партньор е Investor.bg.

Докато преди година предприемачът е трябвало просто да представи пред банката проекта и почти със сигурност е получавал финансиране, сега банките изискват много повече информация за предприемача, инвеститора и самия проект, каза той.

Ситуацията преди обаче не е била здравословна и има отношение към евентуалното пренасищане на пазара на търговски обекти, коментира Егози.

Въпреки че по-строгите изисквания ще спрат някои проекти и цената на банковото финансиране ще се увеличи, качествените проекти ще могат да си осигурят финансиране, каза той.

По думите му около 60% от площите в Bulgaria Mall, който в момента се изгражда на бул. „България“ в столицата, са отдадени под наем.

По мнението на Егози в известен смисъл ситуацията за строителните предприемачи и инвеститорите се е облекчила през последните години, тъй като хората и администрацията вече разбират значението на мащабни проекти като изграждането на молове. От друга страна обаче основен проблем остава липсата на инфраструктура.

„Въпреки че Bulgaria Mall има сертификат за инвеститор първи клас, което означава, че държавата би трябвало да съдейства за изграждане на съпътстващата инфраструктура, самите ние инвестираме в нея“, каза той. Егози допълни, че това не е проблем, защото възвръщаемостта е все още на добри нива и смята да вложи още средства в инфраструктура за новия проект.

Според него в момента има нещо като мания за изграждане на молове и се оформят един или два във всеки по-голям град.

Той каза, че е вероятно, както това е станало и в Израел, впоследствие някои от тях да се превърнат в друг вид магазини като хипермаркети за мебели и др.

По думите му когато са започвали изграждането на Mall of Sofia (чийто екип той оглавяваше, бел. ред.) е имало затруднения при привличане на наематели. За сравнение, в момента има списък с чакащи около 30-40 търговци, които искат да наемат площи в търговския център, каза той.

Егози съобщи, че Mall of Sofia се посещава средно от 15-20 хил. души на ден, а през събота и неделя този брой нараства двойно. Само през декември посетителите са 1,2 млн.

На въпрос каква е очакваната доходност ако инвеститорът на Bulgaria Mall реши да продаде проекта в момента, той каза, че „доходност от 6% би била добре“. „Зависи от проекта, микса от наематели, дали вече работи или не, срока на договорите“, коментира той, като добави, че доходността от продажбата на такива проекти е в рамките на 6,3-7,15%.

Според него на пазара няма големи проекти за продажба, каквито биха търсили големите институционални инвеститори.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:26 | 11.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още