IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Цените на жилищата „на зелено” догонват старото строителство в Пловдив

Пазарът в околните общини регистрира спад в търсенето на селски къщи от чужденци

11:10 | 30.01.08 г.
Цените на жилищата „на зелено” догонват старото строителство в Пловдив
Изкупуване на жилищата „на зелено” и нарастване на инвестициите в търговски и индустриални обекти ще определят развитието на пазара на недвижимости в Пловдив, сочат прогнозите на регионалния офис на международната кантора за недвижими имоти Europolis за 2008 г.

Годината започна с плавно увеличение на цените на новото строителство, което догонва старото, заяви Даниела Димитрова, мениджър на кантората. Според нея причината за това е, че купувачите вече търсят втори имот с инвестиционна цел или искат да сменят своето жилище с по-голямо и могат да изчакат, докато то бъде изградено. От Europolis очакват в бъдеще да се купуват все повече имоти „на зелено”.

Анализът на пазара показва, че ако миналата година желаещите да си закупят жилище ново строителство е трябвало да заплатят средно по 592 евро/кв. м, сега предлагането е за 735 евро/ кв. м. Най-високата оферта на строителите – 1270 евро/кв. м., е за продажба на апартаменти „на зелено” в кооперация непосредствено зад хотел „Тримонциум”.

Прогнозата на кантората е за поскъпване на новите жилища с около 15-20%, докато при старите то ще е с 5 пункта по-ниско. Това не означава, че старото строителство не е атрактивно – напротив то се търси от клиенти, които купуват за първи път имот и по-лесно могат да усвоят ипотеката, обясни Димитрова. Цените варират от 850 до 1 200 евро/кв.м. в зависимост от местоположението и състояние на жилището.

Промяна в нагласите има и сред чуждестранните граждани, които закупуваха имот с цел трайно преселване в България, сочат наблюденията на Europolis. В околните общини на Пловдив продължава търсенето на къщи от селски тип, но след като се използват за определено време, имотите се обявяват за вторична продажба. Брокерите на агенцията смятат, че причината е във високите разходи за ремонт, както и в исканите от продавачите по-високи от очакваните за купувача цени. Поради това интересът към къщите в околностите на Пловдив, в Асеновград, Карлово и Казанлък е минимален.

В другите сегменти на пазара цените и предлагането ще зависят от тенденциите, валидни и за миналата година. Една от тях е бумът на строителството на търговски площи в Пловдив, голяма част от които се очаква да бъдат завършени в края на 2008, заяви Димитрова. Според нея при този вид имоти предлагането все по-осезаемо ще изпреварва търсенето.

В квартали като “Гагарин” и “Захарна фабрика”, където вече има пренасищане на търговски площи, може да се очаква и спад на цените. Засега продажбите в Пловдив се задържат на стабилни нива, но ако има някакво поевтиняване, то ще бъде минимално – в рамките на 5-6%, обясни Димитрова.

Прогнозата на Europolis е, че заради реализираните 3-4 големи търговски обекти, сред които Grand на ул. „Капитан Райчо” и „Хот Спот Център” срещу хотел „България”, наемите също няма да претърпят значителни промени. Средните цени се движат между 6-7 евро/кв. м., докато наемите на главната улица в Пловдив продължават да държат първенството с 100 евро/кв.м.

Раздвижване има само в района на „Капана” – наемът на едноетажен магазин от 40 кв. м. там е 350 евро на месец, а собственици на друга триетажна сграда я отдават за 500 евро. Макар и в „сърцето” на Пловдив, „Капана” все още не се е превърнал в конкуренция или алтернатива на магазините по бул. „Руски” и „Шести септември”, коментираха от Europolis. Освен това, чуждестранните наематели са твърде предпазливи в откриването на втори търговски обект в едно и също населено място, което допълнително стагнира развитието на наемните отношения в Пловдив.

Очакванията в града да бъдат застроени още 87 хил. кв. метра търговски площи, някои от които може да се окажат и нерентабилни, не се отразяват върху търсенето на парцели от страна на чуждестранните инвеститори, подчерта Димитрова. Основно техният интерес е насочен към закупуване на земя с променен статут по пътя Пловдив-Асеновград заради добрата комуникация между двата града и близостта с летището, добави тя.

Заявените намерения засега са за строителство на търговски центрове и вериги за хранителни стоки, затова е рано да говорим за развитие на пазара на промишлени имоти, смятат брокерите на Europolis. Според тях голямата въпросителна не само в Пловдив, но и в останалите големи градове, е дали производствените и индустриални сгради действително ще се окажат по-перспективни като инвестиция или тенденцията за изграждане на молове ще продължи.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 23:59 | 08.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още