IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Проекти предвиждат изграждане на молове и хотели към Централна гара

Пет са постъпилите предложения за реконструкция и модернизация на Централна гара София и прилежащите й територии

15:47 | 19.12.07 г.
Централна гара сега (първите 2 снимки) и някои предложения: 3- Архитектоника, 4 - арх. Николов, 5 - арх. Ненчев, 6 - Архитектоника. Снимки: Investor.bg
Централна гара сега (първите 2 снимки) и някои предложения: 3- Архитектоника, 4 - арх. Николов, 5 - арх. Ненчев, 6 - Архитектоника. Снимки: Investor.bg
Голяма част от предложенията за реконструкция и модернизация на Централна гара София и прилежащите й територии предвиждат застрояване на търговски и бизнес площи, стана ясно при днешните презентации на проектите за „Обемно-устройствено проучване" за бъдещото развитие на гарата.

За участие в конкурса са били закупени 8 комплекта документи, като са постъпили 5 предложения, съобщи Цветан Танев, член на журито. В резултат на проведените 7 заседания журито е оценило и класирало на първо място проекта на Архитектоника студио ООД, но поради факта, че конкурсът е бил анонимен, а при представянето на предложението си от дружеството са нарушили анонимността, първа награда не се присъжда, поясни Танев.

Награда за второ място получава проектът на арх. Емил Попов, а за трето – на арх. Михаил Михайлов и арх. Цвятко Пенев. Предложението на арх. Владислав Николов от Никонконсулт ЕООД е класирано на четвърто място, а на Минчо Ненчев (Архитектурна агенция Модус – Минчо Ненчев) – на пето.

Проектът на арх. Виктория Великова от Архитектоника предвижда редизайн на сградата на гарата и ново застрояване, което включва две високи сгради - бизнес център и хотел, както и многоетажен надземен паркинг за 1000 автомобила. Бизнес площите по проекта са общо 50 хил. кв. м, а на паркинга – 30 хил. кв. м, като между трите обекта се предлага надземна връзка. Предлага се разделяне на потока пътници на пристигащи, които да ползват сега съществуващата подземна връзка, и заминаващи, които да преминават през стъклен мост над пероните. Предложението би дало възможност за връзка с мащабния проект на Riofisa зад гарата.

Класираният на второ място проект на арх. Емил Попов се фокусира върху реконструкцията на самата сграда на гарата. По думите на Попов сегашната основна зала на практика не участва във функцията на гарата, защото пътниците минават през подземното ниво направо до коловозите. Целта на неговия проект е да се свържат тези две оси. Предложението включва изграждане на нови широки стълби и обособяване на търговски и развлекателни площи от 3 хил. кв. м на горното ниво. Относно екстериора Попов предлага синя облицовка, която да запази и подчертае сега съществуващите характерни колони на сградата.

Общо 8 млн. лв. би излезнал нашият проект“, подчерта Попов. Това е единственият вариант, чиято стойност беше уточнена.

Проектът, класиран на трето място, търси да облекчи пешеходното движение, което в момента се затруднява от ж.п. гарата. Предвижда се удължаване на подземната връзка и застрояване и покриване на пероните, като ще бъдат изградени и надземни пешеходни връзки. Предлага се обособяване на търговска част в източната част на сградата заради възловото място, което заема в близост до автогарата. Проектът предвижда още застрояване на хотелски и експозиционен център.

Нашето решение е по-скоро прагматично, като се обръща внимание основно на финансирането. Затова се предвижда голямо ново застрояване – 85 хил. кв. м, които ще представляват търговски център и офис кула, свързани с Централна гара“, каза при представянето на класирания на четвърто място проект арх. Владислав Николов от Никонконсулт ЕООД. Акцентът на проекта е върху търговските площи, молът ще бъде на четири нива. Николов предлага също да се възстанови и старият паркинг пред гарата.

Сградата на гарата е открита преди повече от 30 години (на 6 септември 1974 г.). До конкурса доведе нуждата от преустройството й, поясняват от възложителя - Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НК ЖИ). Целта на конкурса е чрез конкуренцията на идеи и тяхното визуално представяне да бъде намерено оптималното решение, след което да бъде изработен и подробен проект за модернизацията на гарата и прилежащите й територии.

Проектите са били оценявани от десетчленно жури – пет архитекти, един инженер, двама представители на Министерството на транспорта и двама представители на НК ЖИ.

В процес на обсъждане са и вариантите за финансиране, като основните са три. Първият е инвестиране от публичния сектор и кандидатстване за съфинансиране на част от дейностите по Оперативна програма „Регионално развитие“. Вторият е отдаването под концесия, което би позволило по-голям размер на инвестициите, но намалява възможността за влияние от страна на държавата и НК ЖИ. Третият вариант е публично-частно партньорство чрез създаването на смесено дружество между НК ЖИ като представител на държавата и общината, а впоследствие и привличане на частен инвеститор.

По данни на НК ЖИ среднодневно през Централна гара София преминават 10 910 пътници, 84 пристигащи и 82 заминаващи влакове.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:47 | 09.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още