IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Нашествието на моловете на изток минава през Полша и Чехия

Средно в ЕС на 1000 жители се падат по 186,3 кв. м площи от търговски център

12:54 | 05.11.07 г.
Нашествието на моловете на изток минава през Полша и Чехия

Нарастващите потребителски разходи в Централна и Източна Европа подхранват наплив от проекти за нови търговски центрове в региона, пише Wall Street Journal.

През следващата година в Полша се очаква да отворят около 1,12 млн. кв. м търговски площи спрямо 205 хил. кв. м за тази година, сочат данни на Jones Lang LaSalle. В Чехия през 2008 г. се планира да бъдат открити нови 614 хил. кв. м търговски площи спрямо 400 хил. кв. м за тази година.

След Русия Полша, с население от 38,5 млн., има най-много проекти за търговски центрове в региона, казва Майкъл Атуел от Cushman & Wakefield в Полша. „Пазарът тук е огромен. „Международните търговци държат да присъстват в Полша. Търсенето на шопинг центрове е много силно“, казва той.

Тази година вече бяха открити няколко големи центъра. Миналата седмица беше отворен молът Magnolia Park във Вроцлав в Югозападна Полша. В мола с площ 74 400 кв. м има 250 магазина, включително на британската верига Tesco, холандската модна верига Mexx Group и Zara, част от испанската Inditex Group.

За Tesco магазин в Magnolia Park е част от продължителна експанзия в Централна и Източна Европа“, казва директорът международни връзки Грег Саж. Според него причините за това са размерът на полския пазар и нарасналите потребителски разходи. До февруари Tesco планира да отвори още 30 магазина в страната, с които общият им брой там ще надхвърли 30. Днес 60% от магазините на Tesco са извън британския пазар, пояснява той.

В Чехия пък миналата седмица отвори търговският център Palladium в центъра на Прага. Молът има обща площ от 36 500 кв. м и сред наемателите му са британската верига Marks & Spencer и шведската H&M. С магазина в Palladium общият брой на обектите на M&S в Чехия става 9, а общо в ЦИЕ - 137.

Заради факта, че Palladium се намира в сърцето на туристическия район в Прага, се очаква той да привлича по 350 хил. посетители седмично, смятат от Cushman & Wakefield, които отдават площите под наем.

Развитието на търговски центрове в ЦИЕ все още изостава значително от това в Западна Европа, коментира WSJ.

В Полша на всеки 1000 жители се падат по 133 кв. м площи от търговски център в сравнение със 146,1 кв. м в Чехия, според данни на Cushman & Wakefield. Това е значително под показателите за Норвегия (632,5 кв. м на 1000 жители), Великобритания (240,2 кв. м) и Испания (235,8 кв. м).

Средната стойност за 27-те страни членки на ЕС е 186,3 кв. м на 1000 жители, казват от Cushman & Wakefield.

Заради голямото търсене от страна на инвеститорите доходността в Чехия пада до нивата в западноевропейските страни – първокачествените търговски площи в Прага носят доходност от около 5% - почти равна на тази от 4,75%, която се генерира във финансовия център на Лондон, заради което част от инвеститорите насочват поглед още по на изток към страни като Румъния.

Там търговските центрове могат да донесат доходност от около 7,5%, смятат от Cushman & Wakefield.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 00:15 | 23.08.22 г.
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още