"Надяваме се, че Народното събрание ще вземе необходимите решения, така че да може да се развърже възелът. Големият проблем е невъзможността на Агенция "Пътна инфраструктура" да възлага ремонти по републиканската пътна мрежа заради спецификата на допълнителните споразумения", посочи пред Bulgaria ON AIR председателят на управителния съвет на Браншова камара "Пътища" Стефан Чайков.
Чайков напомни, че от „Има такъв народ“ вече са внесли предложение АПИ да възлага нови дейности по ремонта на републиканската пътна мрежа. По думите пътните фирми вече са на ръба на оцеляването. "Ангажиментът е държавата е да се разплати на 100% до 30 юни. Това забавяне на плащанията води почти до ръба на фалита. Фирмите са съкратили повече от 10% от персонала си и са на ръба до продължат с тези мерки. Банките изземат техника заради кредити", обясни той.
Чайков посочи, че около 2 хиляди километра на година трябва да се ремонтират и поясни, че стандартната пътна маркировка има една година гаранционен срок, след което трябва да се подновява.
Председателят на регионалната комисия в парламента Нестимир Ананиев посочи, че в парламента не се получи мнозинство, което да подкрепи едно от трите решения, предложени за решение на казуса. „Ние многократно сме заявявали, че трябва да се намери много бързо решение по самия казус, но трябва да има контрол. Имаме много заплетен възел с договори, които са от 2018-2019 година. Те в момента се обследват и се проверяват от междуведомствена комисия, но в същото време искаме да има и пътна поддръжка", каза депутатът и препоръча, да се осъществява сериозен контрол.
Нестимир Ананиев съобщи, че утре ще име извънредна регионална комисия в парламента, на която ще се разглеждат два проекта на решение – единият е на партия „Продължаваме промяната“, а другият е на „Има такъв народ“.
Депутатът изрази притеснение, че от партията на Слави Трифонов настояват да няма парламентарен контрол при плащането на 1,2 млрд. лева. Той не е съгласен тези пари да се дадат, без да е проверен и защитен публичният ресурс. Ананиев напомни, че предложението на партия „Продължаваме промяната“ е да се платят 50% от парите, но за втория транш да се направи сериозен контрол от парламента.
Стефан Чайков е на мнение, че „не прави чест на управляващата коалиция, че неглижира и обижда близо 2 хиляди служители в пътната администрация, защото под всеки сертификат, който е определен за плащания, са се подписали поне седем души. "Ако някой смята, че пътната администрация е престъпна група, да бъде да така добър да излезе и да го каже ясно и да си понесе политическите последствия", коментира председателят на Браншова камара "Пътища".
Чайков потвърди, че в сряда се организира отново национален протест пред Народното събрание. "Ако до сряда не видим консенсус от Народното събрание, ще минем и пред Министерския съвет, за да ги подсетим, че и в техните правомощия да отвържат възела. А след Великден протестите ще станат безсрочни", заяви той.
Води ли се диалог с регионалното министерство? Какъв е периодът, в който се ремонтират българските пътища? Каква е цената за ремонтирането и поддържането на 20 хил. км републиканска пътна мрежа и в какъв срок? Как се поддържа пътната маркировка и каква инвестиция е необходима за нея? С какъв бюджет разполага АПИ? Колко договори и за колко обекта трябва да се направят проверки?
Гледайте още видеа в сайта на Bulgaria ON AIR.