Китайските строителни компании може и да поглеждат към чуждите пазари, но пак се ориентират към ... китайски купувачи, пише The Wall Street Journal. Компанията Greenland Group, чийто директор е Джан Юлян, например е успяла да стъпи на пазара на имоти в Сидни, Австралия, и се е насочила към потенциалните китайски клиенти.
„Броят на китайците, които инвестират в чужбина, които работят в чужбина, е огромен и продължава да расте“, коментира Джан. Той планира също така да листне на борсата в Хонконг част от чуждите активи на фирмата, за да си отвори пътя за набирането на чуждестранен капитал. Плановете са той да бъде инвестиран в чужбина, включително и по Западното крайбрежие на САЩ, където има доста китайци.
Контролираната от държавата Greenland е една от последните строителни компании, които успешно се реализираха в чужбина и се възползваха от нарастващото търсене на имоти от китайските емигранти. Много китайци имат желание да инвестират в имоти, но на практика са отрязани от вътрешния пазар заради наложените ограничения за „охлаждането“ му. Така те също започват да търсят алтернативи в чужбина.
През миналата година обемът на сделките с имоти в чужбина, реализирани от китайци, рязко е нараснал до 1,86 млрд. долара от 547 млн. долара през 2011 г. и 90 млн. долар апрез 2010 г. Повечето от тях са реализирани в Хонконг, сочат данни на Dealogic.
Освен Greenland, China Vanke – най-голямата в света компания за жилищно строителство според приходите, съобщи, че ще инвестира в луксозен апартаментен комплекс в Сан Франциско заедно с Tishman Speyer. Xinyuan Real Estate Co., която е листвана и на фондовата борса в Ню Йорк, пък купи терен в Уилямсбърг в Бруклин, за да реализира първия с ипроект в САЩ – жилищна сграда с 216 апартамента. Плановете на компанията са около 40% от жилищата да бъдат продадени на китайци.
Надеждата на китайските строителни компании е да се възползват максимално от вълната китайски купувачи в чужбина. Още повече, че големите строителни компании имат силни брандове, които се разпознават и приемат доста топло.
Много китайци обаче предпочитат да купуват от местни предприемачи в държавата, в която са, което донякъде може да се окаже спънка за експанзията на китайските строителни компании в чужбина. Подобна тенденция се забелязва и сред китайските купувачи, които не са емигрирали, но имат желание да инвестират в имот в чужбина.
Това обаче няма да спре големите китайски компании да се опитат да навлязат на чужди пазари, тъй като те имат и парите, и капацитета да го направят.