Румъния е пазарът на търговски площи в Европа, който дава най-големи възможности на опортюнистичните инвеститори, пише в доклад на консултантската компания Savills, посветен на търговските центрове в Европа.
Очаква се тази година продажбите на дребно в северната ни съседка да нараснат с 6,2 на сто на годишна база, а през следващите пет години да нарастват средно с по 6,1%, посочват експертите.
В доклада се посочва, че румънската икономика остава нестабилна заради връзките й с Гърция, но че румънското правителство е постигнало сериозни успехи що се отнася до фискалните реформи и свиването на дефицита.
Подчертава се също така, че безработицата в страната е по-ниска от средното за Европейския съюз, а освен това наситеността с търговски площи е доста слаба – падат се по 84 кв. м на 1 000 души население.
Вторият пазар на търговски площи в Европа с най-добри възможности за опортюнистичните инвеститори е Полша, където се очаква икономически растеж от близо 3% за 2012 г.
Заради стабилната икономика прогнозите за потреблението и продажбите на дребно в страната също са изключително добри, но високата безработица може да се яви като спънка.
На трето място в класацията на консултантите е поставена Унгария, която заради влошените си взаимоотношения с Брюксел и икономическите сътресения изгуби сериозни инвестиции на пазара на търговски площи.
Освен това в страната от началото на тази година действа забрана за строителството на магазини с площ над 300 кв. м, като инвеститорите в нови търговски центрове първо трябва да получат одобрението на правителството, за да реализират проектите си.
Четвъртият най-добър пазар за опортюнистичните инвестиции е Чехия, пише още в доклада. Икономическият растеж в страната се възстановява, очаква се ръст и на продажбите на дребно, макар че се засилват политическото и икономическото напрежение.
Петият пазар с най-добри възможности за високорисковите инвеститори е Австрия, където безработицата е изключително ниска, а потребителските разходи на глава от населението – сред най-високите.
Германия се очертава като най-желаната инвестиционна дестинация от основните пазари на търговски площи в Европа. Следват я Великобритания, Франция, Норвегия и Швеция, първокласните търговски центрове, които привличат интереса на държавни инвестиционни фондове, пенсионни фондове от Северна Америка и публичните компании за инвестиции в имоти.
В доклада се посочва, че пазарът на търговски площи в Европа се движи основно от институционални инвеститори. Като основен риск за пазара се очертават икономиите на правителствата с цел свиване на бюджетните дефицити и високата безработица, която спъва потреблението и продажбите на дребно.
Това се отразява и на сделките с търговски имоти. През първото полугодие се наблюдава спад на транзакциите в сегмента, който обаче донякъде се обяснява и с недостиг на първокласни площи – най-търсеният актив от страна на инвеститорите.