Тома Белев от сдружението за дива природа „Балкани“ съобщи, че според изчисления на природозащитните организации в бума на строителството от 2006 до 2008 г. на всеки две минути са били застроявани по 1 дка земеделска земя или гора.
Александър Дунчев от WWF припомни, че българската съдебна практика досега многократно е отхвърляла жалби на граждански и екологични организации във връзка със застрояването на Банско и ски зоната в парк „Пирин“, ски зоната „Перелик“, лифта на хижа „Рилски езера“, градоустройствения план на Царево, подробните планове за застрояването на къмпинг „Корал“, „Камчийски пясъци“ и други територии.
Решението на Комитета и последствията за България
Комитетът за прилагането на Орхуската конвенция е решил, че текстове от Закона за устройството на територията противоречат на документа и ограничават правото на достъп на гражданите до информация и правосъдие, свързани с околната среда.
Адвокат Овчаров посочи, че това решение дава приоритет на Орхуската конвенция пред Закона за устройството на територията и всички заинтересовани страни ще могат да се позовават директно на конвенцията и да обжалват градоустройствени планове.
Той припомни, че един български съдия вече даде приоритет на Орхуската конвенция и позволи на природозащитници да атакуват в съда новия общ устройствен план на Царево, който предвижда мащабно застрояване на териториите на природен парк „Странджа“.
Свилен Овчаров обясни, че е необходимо Законът за устройството на територията да бъде върнат обратно в парламента и текстовете да бъдат приведени в съответствие с Орхуската конвенция, защото в противен случай ще се затрудни практиката на кметовете и главните архитекти на общините.
От друга страна, макар и решението на Комитета да не поражда конкретни санкции и глоби, ако дадем повод на Еврокомисията, тя може отново да започне наказателна процедура, свързана с опазването на околната среда, срещу България.
Тома Белев подчерта, че предложенията за промени в ЗУТ, които правителството внесе за обсъждане в Народното събрание преди няколко месеца, са били изключително положителни. Поправките, които бяха приети обаче, повтарят една порочна практика, използвана от депутатите в последните три парламента – да се внасят изменения между първо и второ четене на законите в парламентарните комисии, когато гражданската намеса е невъзможна.
Припомняме, че в първоначалния вариант на Закона за устройството на територията се предлагаше да бъде ограничено безконтролното строителство в градовете и курортите. Депутатите обаче бламираха строителния министър и не приеха такива ограничения, а също така концентрираха отговорността и контрола върху строителството в ръцете на общините.
Природозащитниците предупреждават, че ако текстовете в ЗУТ по отношение на обжалваемостта не бъдат коригирани, съдебната система има опасност да се задръсти от граждански дела, които ще спрат голяма част от активните инвестиционни проекти и ще блокират работата на магистратите.
Екоорганизациите предлагат да се даде възможност за обжалване само на проблемните точки от градоустройствени планове и планове за застрояване, така че да не се стопират иззцяло и за неопределен период от време инвестиционни проекти.