Очаква се забавяне на строителството на търговски центрове в Европа до края на годината и през 2013 г. заради отлагане на проекти, посочва се в нов доклад, изготвен от консултантската компания Cushman&Wakefield.
Според експертите догодина на европейския пазар ще излязат 5,5 млн. кв. м нови търговски площи в модерни молове. За сравнение, до края на настоящата година се очаква да бъдат пуснати в експлоатация близо 7 млн. кв. м нови търговски площи, като 2,4 млн. кв. м са били пуснати през първото полугодие, сочат данните на компанията.
Основно обаче се отлагат строителни проекти в Западна Европа, като най-засегнати от тенденцията са Италия, Испания, Великобритания и Франция.
Само през последните седмици бяха отложени няколко проекта в Италия. На Острова тази година обемът на новите търговски площи ще достигне историческо дъно, пише в доклада.
Повече от половината от площите, които са излезли на пазара през първото полугодие, са изградени в Русия, Турция и Полша, сочи статистиката на компанията.
Като цяло за Европа през първите шест месеца на годината са били открити 71 нови мола, като от тях само 18 са в западноевропейски държави. Останалите 53 са в страни от Централна и Източна Европа. Средно за държавите от Европейския съюз на 1 000 души население вече се падат по малко над 250 кв. м търговски площи, като най-голямо е това съотношение в Норвегия (над 700 кв. м.).
Само в Русия през първото полугодие са били открити над 725 хил. кв. м нови търговски центрове, като така общият обем на модерните търговски площи в страната вече достига над 15,4 млн. кв. м.
В Турция в периода януари-юни са били приключени 250 хил. кв. м нови търговски площи, а като се включат и аутлет центровете към заводите – числото набъбва до 350 хил. кв. м.
В Полша са били приключени 235 хил. кв. м нови молове, в Украйна – над 168 хил., в Германия – близо 152 хил., във Франция – почти 129 хил.
През първите шест месеца на годината не са открити нови молове в Гърция, Ирландия, Португалия, Австрия, Латвия, Литва, Люксембург, Малта и Швейцария, посочва се още в доклада.
Въпреки това обаче строителството на търговски центрове в Австрия, Латвия, Швейцария и Люксембург върви с равномерни темпове и се очаква до края на годината и през 2013 г. новите площи да нарастват с по 4-7% в първите три страни и с 10 на сто в Люксембург.
Обемът на транзакциите, свързани с търговски центрове, през първото полугодие достига 12 млрд. евро за Европа като цяло в сравнение с 21 млрд. евро, отчетени през първата половина на 2011 г. Малко над 20% от общия обем на инвестициите в бизнес имоти в Европа са били в търговски площи, докато по същото време на миналата година те са съставлявали 36% от инвестициите в молове.
По обем на инвестициите Великобритания и Германия остават доминантни пазари, като са привлекли над половината от инвестициите в търговски площи. Годишен ръст на обема на инвестициите в търговски активи обаче се отчита единствено на пазарите в Австрия, Белгия, Люксембург, Русия и Швейцария, посочват от консултантската компания.
На годишна база през първото полугодие в България, Румъния, Италия, Унгария, Естония и Испания са регистрирани най-големите спадове на инвестиционната активност – от порядъка на над 70 на сто.
Статистиката сочи, че първокласните търговски площи, които излизат на пазара, са малко повече в сравнение с 2011 г., но все още не могат да задоволят търсенето.
преди 12 години Моловете се строят не от необходимост или от икономически съображения, а по спиритични окултни внушения! Истинските МОЛ-ове са календарни градове с площ:МоЛ = 123 кв.км - на жилищно-административната зона = 3 календара . 41 кв.кмЗатова не е нужно да се строят повече МОЛ-ове! отговор Сигнализирай за неуместен коментар