Петър Василев е маркетинг мениджър на българската верига мебелни магазини Aiko. Работи в компанията от девет години. Отговаря за цялостното позициониране на Aiko на българския пазар и за продуктовия асортимент в магазините. Завършил е Университета за национално и световно стопанство - специалност Маркетинг.
С него разговаряме за ситуацията на българския мебелен пазар в момента, очакванията в средносрочен план и поведението на потребителите.
- Каква е общата картина на пазара на мебели у нас след кризата и какви са прогнозите ви за него в средносрочен план?
Секторът на продажба на мебели в страната започна да изпитва затруднения още с началото на икономическия спад. В момента икономиката продължава да работи на по-бавни обороти и потреблението все още е свито. Това е причина и мебелният бранш да не е в най-доброто си състояние.
Тази ситуация насърчава търговците да бъдат по-гъвкави и иновативни в отношенията си с клиентите, като им предлагат повече добавена стройност срещу парите им. Под това имам предвид не само атрактивни оферти, а допълнителни услуги – проектиране, доставка, монтаж, възможност за замяна на закупената стока.
Шансът да получат повече срещу по-малко, както и един вид „примирението“ с трудните икономически условия, постепенно връщат клиентите в магазините за мебели и движат потреблението напред. Това е чудесна възможност за търговците, които държат на доброто обслужване и добавената стойност за клиента. Вярвам, че тази тенденция ще продължи и ще допринесе за постепенното възстановяване на сектора.
- Имате ли данни средно с колко се свиха продажбите след края на строителния бум?
Промяната на продажбите спрямо момента непосредствено след строителния бум варира за различните сегменти и стилове на обзавеждане. За силен спад може да се говори най-вече при продажбите на мебели, предназначени за обзавеждане на хотели и затворени комплекси в черноморските и планинските курорти.
Намалението на продажбите по този канал доведе до осезаем спад на пазара като цяло. По данни на Националния статистически институт (НСИ) става дума за свиване от 26% като стойност между 2008 г. и 2011 г. Това обаче не означава, че обемът на продажбите е паднал със същия процент – както вече споменах, магазините предлагат безплатно много услуги, за които преди време клиентът заплащаше.
Именно поради целенасочените усилия на търговците, продажбите към краен клиент, при които спадът беше най-силен непосредствено след започване на трудностите за икономиката, постепенно се възстановяват.
- Има ли някаква промяна в средните цени през последните години и каква?
Цените са по-ниски в сравнение с нивата отпреди кризата – може би невинаги в абсолютна стойност, но със сигурност спрямо услугите, които клиентите получават. Т.е. по-ниската цена идва от добавената стойност за клиента. Вярвам, че тази тенденция ще се задържи, защото хората вече свикнаха да получават повече за парите си.
- Как се сравняват цените спрямо тези на подобни мебели в съседните държави?
Като цяло цените са сходни. Въпреки това нашият пазар продължава да бъде малко по-евтин от тези в другите балкански страни – заради по-големия му обем спрямо пазари като Македония, Албания и Босна или поради по-ниската покупателна способност в сравнение със страни като Румъния или Гърция.
- Какви са очакванията ви за пазара през 2012 г. спрямо 2011 г.?
Както вече споменах, очаквам възстановяване на продажбите, свързано с добавената стойност от търговците и производителите към клиентите и постепенното завръщане на потребителите в магазините. Вярвам, че благодарение на тази тенденция ще приключим 2012 г. с ръст на приходите от продажби спрямо предходната година, който ще се задържи и през следващата 2013 г.
преди 12 години Щом стане дума за очаквания следва да се постави ребром въпроса - ще има ли ръст в строителството? Без този ръст все по талашитените *** дето се зоват мебели няма да ги бъде. Руснаците колко ще крепят пазара на имоти? Колко още ще продължи кризата - 2 или 5 години? Просто след пет години на пазара на имоти и мебели ще излязат набори дето са на половина по брой спрямо сега, а етнически няма да казвам как ще стоят нещата, защото не искам никого да обиждам, но за продажбите на мебели ще е важно и това. Да не говорим за сриващата се покупателна способност и ниските наеми на обзаведени жилища. отговор Сигнализирай за неуместен коментар