Кафенетата, ресторантите и хранителните вериги движат пазара на търговски площи в България през последното шестмесечие.
Експанзията на магазините за хранителни стоки и заведенията е насочена и към търговските улици, и към моловете, посочва се в доклад за пазара на търговски площи в България през първото полугодие, подготвен от Regent's Property Advisors.
Активни на пазара в последните месеци са също така банките и мобилните оператори, но тяхната активност се дължи не на експанзия, а на оптимизацията на разходите и релокация, пише в доклада.
Първата половина на годината е преминала без изненади за пазара на търговски площи у нас. Заради високите нива на незаетост и наличните свободни площи в модерни търговски центрове пазарът продължава да бъде ориентиран към наемателите, посочват експертите.
Въпреки че наемните нива се стабилизираха в последните месеци, високата конкуренция на пазара се изразява в различни бонуси за наемателите, като например гратисни периоди, в които да не плащат наеми.
През първото полугодие средните наемни нива на търговските площи в София са паднали с 12% до около 28 евро за кв. м, а в другите градове на страната – с 16% до около 12-16 евро за кв. м.
Намалението се дължи основно на факта, че много търговци са успели да предоговорят наемите за площите, които ползват, заради увеличаващата се конкуренция на пазара, посочва се в доклада.
В момента в България действат 21 модерни търговски центъра и 5 ритейл парка с обща отдаваема площ в размер на 680 хил. кв. м. В процес на строителство са 9 мола, като само в София се очаква до края на годината на пазара да излязат още 180 хил. кв. м нови, модерни търговски площи, посочват експертите.
Догодина в София на пазара ще излязат още 93 хил. кв. м търговски площи в молове. Така на 1 000 души население в столицата ще се падат по над 300 кв. м модерни търговски площи. Средно за страната търговските площи на 1 000 души население ще бъдат малко над 100 кв. м, ако всички проекти в строеж бъдат завършени навреме.