Хонконг е най-скъпият пазар на площи в търговски центрове по света, тъй като значителният туристически поток и ръстът на покупателната способност на вътрешния пазар тласкат търсенето на площи от страна на междунарони търговци все по-нагоре, сочи нов доклад.
Хонконг продължава да оглавява класацията на CBRE за най-скъпите търговски площи и през първото тримесечие на годината с наеми от 3 864 щатски долара на кв. фут на година (ок. 41 592 долара на кв. м).
От компанията не отчитат значителни размествания в подреждането от последното тримесечие на 2011 г.
Ню Йорк все така е на второ място с 2 475 долара (26 641 долара на кв. м), въпреки че и двата града са регистрирали значителни наемни ръстове на тримесечна база.
Останалите пазари в топ 5 също са непроменени в сравнение с предходното тримесечие. Сидни се нарежда на трето място с наеми от 1112 долара на кв. фут годишно (11 969 на кв. м), следван от Токио с 1025 долара (11 033 на кв. м) и Лондон с 956 долара (10 290 на кв. м).
Търговско-административният район Уест Енд в британската столица допринесе за годишен наемен ръст от 5,6%.
В глобален план наемите се покачват със значително по-умерени темпове, отчитайки ръст от едва 0,8% на тримесечна база. Това се дължи главно на опасенията за бъдещето на дълговата криза в еврозоната и слабия икономически ръст по света, които продължават да засягат потребителското доверие и съответно това на търговците.
Въпреки тези опасения търсенето на модерни търговски площи в основните световни дестинации остава силно, като много пазари отчитат недостиг на първокласни площи.
Регионът на Северна и Южна Америка оглавява ръста на търговските площи в най-горния ценови сегмент през първото тримесечие с повишение от 3,4%, основно поради значително търсене в редица американски градове като Вашингтон, Маями и Сиатъл.
Азиатско-тихоокеанският регион също отчита положителен ръст от 0,5%, вследствие на силен интерес от страна на международни модни и луксозни марки.
Страните от Европа, Близкия Изток и Африка продължават да бъдат основна цел на множество американски марки, въпреки че наемните спадове на някои пазари като Атина и Белград станаха причина регионът да завърши тримесечието с понижение от 0,2%.
Като цяло потребителите са все така предпазливи към своите разходи поради несигурния икономически климат, особено в Европа, въпреки че обемът на продажбите отчете подобрение в сравнение с предходното тримесечие.
Потреблението се повиши в Северна Америка и в Азия.
„Наемното търсене на първокласни площи в Европа е все така силно, въпреки изключително предизвикателната потребителска конюнктура“, коментира Питър Голд, директор Трансгранична търговия за Европа, Близкия Изток и Африка в CBRЕ.
„Особено активни са американските търговци, които търсят нови възможности, а марки като Forever 21, Victoria's Secret и Kate Spade наскоро влязоха или се канят да навлязат в региона. Проблемът, който много търговци изпитват, е с достъпа до обекти на първокласни локации в най-големите градове в Европа. Вследствие на това активността не е на толкова високи нива, както може да бъде, поради разминаване между предлагане и търсене.“
Голд добавя, че предвид факта, че по-голямата част от площите, които в момента се изграждат в Западна Европа, са извън най-големите градове, този проблем няма да бъде решен в краткосрочен план, а натискът върху наемите на някои пазари в посока нагоре ще продължи.
Заб. Класацията е базирана на наемите на първокласните площи и не е показателна за средните нива на съответния пазар.
Топ 20 на най-скъпите търговски локации, Q1'2012:
Град | Наем, $/м2/год | |
1 | Хонконг | 41 592 |
2 | Ню Йорк | 26 641 |
3 | Сидни | 11 969 |
4 | Токио | 11 033 |
5 | Лондон | 10 290 |
6 | Цюрих | 9 182 |
7 | Мелбърн | 9 009 |
8 | Париж | 8 385 |
9 | Москва | 7 954 |
10 | Пекин | 7 050 |
11 | Брисбейн | 6 878 |
12 | Гуанджоу | 6 350 |
13 | Лос Анджелис | 5 920 |
14 | Шанхай | 5 791 |
15 | Милано | 5 328 |
16 | Чикаго | 5 167 |
17 | Мюнхен | 5 113 |
18 | Сингапур | 4 898 |
19 | Франкфурт | 4 790 |
20 | Рим | 4 661 |
Източник: CBRE